Rola komunikacji w relacjach rówieśniczych młodzieży
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.15Słowa kluczowe:
komunikacja interpersonalna, młodzież, relacje rówieśnicze, media społecznościowe, proces komunikowania sięAbstrakt
Komunikacja jest złożonym i dynamicznym procesem uwarunkowanym wieloma czynnikami. Stanowi istotny element integracji społecznej oraz budowania tożsamości jednostki. W przypadku młodzieży, okres dorastania to czas intensywnych przemian, w którym właśnie relacje rówieśnicze odgrywają szczególnie ważną rolę.
Bezpośrednim celem niniejszego artykułu jest analiza roli komunikacji w budowaniu relacji młodzieży w grupie rówieśniczej. Pośrednio publikacja ma za zadanie ukazanie znaczenie procesu komunikowania się dla rozwoju kompetencji społecznych, budowania tożsamości oraz kształtowania płaszczyzny aksjologicznej młodych ludzi, dając im tym samym podstawy do świadomego funkcjonowania w dorosłym życiu. Podjęta problematyka wnosi również wymiar praktyczny – wyniki i wnioski z przeprowadzonych badań mogą stanowić podstawę do formułowania rekomendacji dla praktyki pedagogicznej i wychowawczej.
Downloads
Bibliografia
Chmielowska-Marmucka A., Górska B., O komunikacji interpersonalnej – werbalnej, niewerbalnej i wokalnej wymianie sygnałów w kontekście edukacyjnym, „Problemy Współczesnej Pedagogiki” 2015, nr 1.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego [w:] Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Warszawa 1998.
Dołęga J.M., Znak – język – symbole. Z podstawowych zagadnień komunikacji, Warszawa 1991.
Frączek A., Komunikacja interpersonalna, „Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość” 2012, nr 9.
Frydrychowicz S., Wymiary komunikacji. Klucz do efektywnej komunikacji interpersonalnej, Kraków 2021.
Gladys-Jakóbik J., Psychologiczno-społeczne uwarunkowania procesów komunikowania [w:] Media komunikacja biznes elektroniczny, red. B. Jung, Warszawa 2001.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 1999.
Golka M., Bariery w komunikowaniu się i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
Heath R.L., Bryant J., Human Communication Theory and Research. Concepts, Contexts, and Challenges, New York 2000.
KcKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca. Rodzina. Zabawa, Gdańsk 2024.
Kiezik-Kordzińska E., Szkoła dialogu. Jak skutecznie porozumiewać się, Warszawa 2004.
Komunikacja społeczna, red. G. Ptaszek, Kraków 2025.
Krajewska A., Kompetencje personalne i społeczne, Warszawa 2019.
Kuc B.R., Moczydłowska J.M., Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Kuś G., Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Materiały szkoleniowe, Projekt: „Nauczyciel doskonały (ND) – jakość podstawą sukcesu” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Warszawa 2012.
Mądry-Kupiec M., Style porozumiewania się F. Schulza von Thuna w kontekście wychowania [w:] Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela: w stronę edukacji spersonalizowanej, red. S. Kowal, M. Mądry-Kupiec, Będzin 2015.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2007.
Necki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.
Petrie P., Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wprowadzenie do pedagogiki społecznej, Poznań 2013.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu. Edukacja medialna, Warszawa 2008.
Płuska K., Miękko o kompetencjach. Samoocena umiejętności interpersonalnych, ebook 2020.
Redakcja, Jakie są modele komunikacji?, Jakie są modele komunikacji? - syndications.pl (1.08.2025).
Sypniewska B.A., Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne” 2015, t. XXI.
Wolicki M., Wybrane problemy współczesnej psychologii, Stalowa Wola 2008.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.