The role of communication in peer relationships adolescents
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.15Keywords:
interpersonal communication, youth, peer relationships, media, communication processAbstract
Communication is a complex and dynamic process influenced by multiple factors. It constitutes a crucial element of social integration and the construction of individual identity. For adolescents, the developmental period of adolescence is characterized by intensive changes, during which peer relationships play a particularly significant role.
The primary aim of this article is to analyze the role of communication in the formation of peer relationships among young people. Indirectly, the publication seeks to highlight the importance of communicative processes for the development of social competencies, identity formation, and the shaping of the value system of adolescents, thereby providing them with a foundation for conscious functioning in adulthood. The issues addressed also carry practical implications, as the results and conclusions of the conducted research may serve as a basis for formulating recommendations for pedagogical and educational practice.
Downloads
References
Chmielowska-Marmucka A., Górska B., O komunikacji interpersonalnej – werbalnej, niewerbalnej i wokalnej wymianie sygnałów w kontekście edukacyjnym, „Problemy Współczesnej Pedagogiki” 2015, nr 1.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego [w:] Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Warszawa 1998.
Dołęga J.M., Znak – język – symbole. Z podstawowych zagadnień komunikacji, Warszawa 1991.
Frączek A., Komunikacja interpersonalna, „Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość” 2012, nr 9.
Frydrychowicz S., Wymiary komunikacji. Klucz do efektywnej komunikacji interpersonalnej, Kraków 2021.
Gladys-Jakóbik J., Psychologiczno-społeczne uwarunkowania procesów komunikowania [w:] Media komunikacja biznes elektroniczny, red. B. Jung, Warszawa 2001.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 1999.
Golka M., Bariery w komunikowaniu się i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
Heath R.L., Bryant J., Human Communication Theory and Research. Concepts, Contexts, and Challenges, New York 2000.
KcKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca. Rodzina. Zabawa, Gdańsk 2024.
Kiezik-Kordzińska E., Szkoła dialogu. Jak skutecznie porozumiewać się, Warszawa 2004.
Komunikacja społeczna, red. G. Ptaszek, Kraków 2025.
Krajewska A., Kompetencje personalne i społeczne, Warszawa 2019.
Kuc B.R., Moczydłowska J.M., Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Kuś G., Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Materiały szkoleniowe, Projekt: „Nauczyciel doskonały (ND) – jakość podstawą sukcesu” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Warszawa 2012.
Mądry-Kupiec M., Style porozumiewania się F. Schulza von Thuna w kontekście wychowania [w:] Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela: w stronę edukacji spersonalizowanej, red. S. Kowal, M. Mądry-Kupiec, Będzin 2015.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2007.
Necki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.
Petrie P., Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wprowadzenie do pedagogiki społecznej, Poznań 2013.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu. Edukacja medialna, Warszawa 2008.
Płuska K., Miękko o kompetencjach. Samoocena umiejętności interpersonalnych, ebook 2020.
Redakcja, Jakie są modele komunikacji?, Jakie są modele komunikacji? - syndications.pl (1.08.2025).
Sypniewska B.A., Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne” 2015, t. XXI.
Wolicki M., Wybrane problemy współczesnej psychologii, Stalowa Wola 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.