Osobowość nauczyciela akademickiego w warunkach integracji przestrzeni edukacyjnej szkoły wyższej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.11Słowa kluczowe:
charakterystyka nauczyciela akademickiego, integracja, przestrzeń edukacyjna, w szkolnictwie wyższymAbstrakt
Problem rozwoju osobowości nauczyciela akademickiego w kontekście jego działalności zawodowej staje się coraz bardziej aktualny w warunkach współczesnego społeczeństwa. Duża ilość komputerów, rozpowszechnianie nauki na odległość oraz tworzenie wirtualnych przestrzeni edukacyjnych w instytucjach oświatowych – to wszystko wymaga większej uwagi, zmusza do realizacji działań zapobiegających zanikowi bezpośredniej komunikacji studenta z wykładowcą. Dlatego nauczyciel akademicki musi być osobą wszechstronnie rozwiniętą. Integralny rozwój osobowości stanowi podstawę przygotowania nauczyciela akademickiego oraz harmonizacji wszystkich aspektów jego działalności. Konieczne jest zatem stworzenie kompleksowej charakterystyki nauczyciela akademickiego jako wykładowcy-praktyka, wykładowcy-badacza i naukowca uczelni specjalizującej się w określonej dziedzinie nauki. Gotowość do prowadzenia działalności zawodowej to swego rodzaju system charakteryzujący się odpowiednimi wskaźnikami, które w kompleksowym ujęciu pozwalają uzyskać informację o rzeczywistym poziomie pracy nauczyciela. Wskaźniki stanowiące ilościową charakterystykę osobowości odgrywają ważną rolę w porównaniu wyników działalności zawodowej katedr i innych jednostek strukturalnych uczelni. Podkreślić należy, że odpowiednie kształcenie sprzyja rozwojowi możliwości nauczyciela akademickiego.
Downloads
Bibliografia
Aspfors J., Fransson G., Research on mentor education for mentors of newly qualified teachers: a qualitative meta-synthesis, „Teaching and Teacher Education” 2015, nr 48.
Król R., Duchowość nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Katolicka” 2008, nr 2 (styczeń–czerwiec).
Subbarayudu N., Praveen Kumar S. Babu, Role of a teacher in education at 21st century, „Conflux Journal of Education”, vol. 1, Is. 2, July 2013.
Zatoń K., Ewaluacja jakości kształcenia nauczycieli akademickich, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu” 2014, t. 45.
Żukowska Z., Potrzeba pedagogizacji nauczycieli akademickich w świetle etyki zawodu, „Studia Dydaktyczne” 2013, t. 24–25.
Гончаренко С.У., Зміст загальної освіти і її гуманітаризація [в:] Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: монографія, за ред. І.А. Зязюна, Київ 2000.
Журавська Л.М., Журавський В.Л., Викладач як керівник самостійної діяльності студентів [в:] Теоретично-методичні проблеми навчання і виховання, зб. наук. праць: педагогічні науки, Київ 2000.
Подмазін С.І., Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз), автореф. дис. на. здобуття наук. ступеня д-ра філос. наук: спец. 09.00.03, „Cоціальна філософія та філософія історії”, Дніпропетровськ 2006.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.