Foucault i edukacja. Zastosowanie niektórych teorii Foucaulta dla zrozumienia współczesnej edukacji
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.6Słowa kluczowe:
edukacja, teoria Michela Foucaulta, kultura szkolnaAbstrakt
Michel Foucault i jego praca oferują narzędzie heurystyczne dające ogromne możliwości wykorzystania jego teorii jako ram teoretycznych i zrozumienia sytuacji edukacyjnej naszych czasów. Celem tego artykułu jest zwrócenie uwagi na niektóre pojęcia i kategorie analityczne definiowane przez Foucaulta, wskazanie ich zalet i niedoskonałości oraz przygotowanie sposobu nowego podejścia przez zainteresowanych wykorzystaniem tego konceptualnego „zestawu narzędzi”.
Downloads
Bibliografia
Bourdieu P. and Passeron J.C., La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza, Editorial Laia, Barcelona 1979.
Foucault M., La verdad y las formas jurídicas, Editorial Gedisa, Rio de Janeiro 1978.
Foucault M., Discipline and punish, Pantheon Books, London 1977.
oucault M., The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège De France 1978–79, Palgrave Macmillan, New York 1988.
Illich I., La sociedad desescolarizada, Editorial Planeta, Mexico 1985.
Kluckhohn C., Initiation à l ́anthropologie, Dessart, Brussels 1966.
Kincheloe J., Teachers as researchers. Qualitative inquiry as a path to empowerment, Falmer Press, London 1991.
Porter M., Cultural history and postmodernity: disciplinary readings and challenges, Columbia University Press, New York 1997.
Zuluaga O., Foucault. La pedagogía y la educación. Pensar de otro modo, Universidad Pedagógica Nacional, Bogota 2005.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.