Kulturowe i poznawcze źródła (uwarunkowania) sporu o dopuszczalności aborcji - konteksty filozoficzne i edukacyjne

Autor

  • Łukasz Chodorowski Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.8

Słowa kluczowe:

aborcja, embrion, dusza, antropologia, teologia, edukacja

Abstrakt

U podstawy współczesnego sporu o dopuszczalność przerywania ciąży leży de facto niepewność co do ontycznego, moralnego i prawnego statusu embrionu ludzkiego. Ustalenie kryteriów jakie powinna spełniać istota ludzka nie jest tylko czysto teoretycznym zagadnieniem, ale również palącym problemem mającym swoje odzwierciedlenie praktyczne. Prowadzenie refleksji nad dopuszczalnością przerywania ciąży wyłącznie na bazie najnowszych danych z zakresu embriologii wydaje się być pozbawione szerszej perspektywy. Tytułowy spór jest jednak tak stary, jak ludzka wiedza dająca możliwość przerwania rozwijającego się życia ludzkiego na etapie prenatalnym. Spojrzenie historyczne na byt znajdujący się w łonie matki pozwala na uchwycenie kluczowych akcentów tej dyskusji, które wywierają wpływ na kształt współczesnego dyskursu w tym zakresie. Odwoływanie się do źródeł refleksji filozoficzno-teologicznej ma również swoje implikacje normatywne. Formuła programowo-tematyczna periodyku wymaga także zwrócenia uwagi na edukacyjno-świadomościowe aspekty sporu o dopuszczalność przerywania ciąży w kontekście historycznym.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Chodorowski, Łukasz. (2017). Kulturowe i poznawcze źródła (uwarunkowania) sporu o dopuszczalności aborcji - konteksty filozoficzne i edukacyjne. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 134–153. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.8

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka