Cultural and cognitive sources (conditioning) of dispute about acceptability of abortion - philosophic and educational context

Authors

  • Łukasz Chodorowski Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.8

Keywords:

abortion, embryo, soul, anthropology, theology, education

Abstract

The foundation of the contemporary contention of acceptance of aborting pregnancy is, de facto, the uncertainty concerning the ontic, moral and legal status of a human embryo. Setting the criteria that a human being must fulfill, is not merely a theoretical question but also a burning issue that has its reflection in practice. Reflecting upon the acceptability of aborting pregnancy exclusively on the basis of the latest data concerning embryology seems to be deprived of wider perspective. The given contention is as old as the human knowledge allowing to cease the developing human life at prenatal stage. The historic view on the being existing in mother’s womb allows to grasp the key aspects of the contention which influence the shape of the contemporary discourse in this field. Referring to the sources of philosophical - theological reflections has also its normative implications. The program and the ground of the periodical requires also drawing one’s attention to the aspects of education and awareness concerning the discourse, in historical context, on the acceptability of aborting pregnancy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arystoteles, O rodzeniu się zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.

Arystoteles,O duszy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa1988.

Arystoteles, Polityka, wyd. De Agostini, Warszawa 2002.

Biblia Tysiąclecia, Stary i Nowy Testament, wyd. V, Wydawnictwo Pollottinum, Poznań. 2002.

Cavanzeaugh P., The life of the Angelict Doctor, St. Thomas Aquinas, P. J. Kenedy, New York1881.

Ciszek M., Bezpieczeństwo i prawa człowieka w dziedzinie etycznych problemów ludzkiej prokreacji, Studium bioetyczno-prawne, wyd. Dom Wydawniczy DUET, Toruń 2011.

Embriologia Średniowiecza, w: http://www.kosciol.pl/article.php?story=20040419220042524

Hippocrate, De la nature des enfants. w: http://remacle.org/bloodwolf/erudits/Hippocrate/natureenfant.htm

Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1995.

Jones D. A., The Soul of the Embryo. An Enquiry into Status of the Human Embryo in the Christian Tradition, London – New York, Continuum 2004.

Łach J., Pomoc Człowiekowi. Antropologiczny i pedagogiczny obraz wychowania, Rzeszów 2009.

Kastro L., Eros, sex i aborcja w ocenie katolicyzmu krytycznego, wyd. Scientia, Gdańsk 1999.

Machinek M., Spór o status embrionu ludzkiego, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2007.

Muszala A., Embrion ludzki w starożytnej refleksji teologicznej, wyd. WAM, Kraków 2009.

Nawrot O., Nienarodzony na ławie oskarżonych, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

Needham J., A history of embryology, Cambridge 1934.

Perry D. L., Abortion and Personhood. w: http://home.earthlink.net/~davidlperry/abortion.htm

Przysięga Hipokratesa w: http://adonai.pl/life/?id=110

Scriptum Super SentintisMagistri Petri Lombardi, w: http://capricorn.bc.edu/siepmDOCUMENTS/AQUINAS/Aquinas%20Super%20libros%20Sententiarum%20v3%20%281933%29%20ocr.pdf

Szymański M., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, wyd. III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2006.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.

Tatarkiewicz W., Historia Filozofii, t. II,Wydawnictwo Naukowe PWN ,Warszawa 2001.

Thomas Aquinas, Summa contra gentiles. w: http://www.catholicprimer.org/aquinas/aquinas_summa_contra_gentiles.pdf

Tomasz z Akwinu, Streszczenie Teologii, [w:] Tomasz z Akwinu, Dzieła Wybrane, tłum. J Salij, Wydawnictwo ,,W drodze”, Poznań1984.

Zielińska E., Oceny prawno-karne przerywania ciąży:studium porównawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 1986.

Published

2017-12-15

How to Cite

Chodorowski, Łukasz. (2017). Cultural and cognitive sources (conditioning) of dispute about acceptability of abortion - philosophic and educational context. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 134–153. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.8

Issue

Section

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka