Podmiotowość w wychowaniu - perspektywa personalistyczna

Autor

  • Łukasz Brózda Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.9

Słowa kluczowe:

człowiek, modele wychowania, podmiotowość, personalizm

Abstrakt

Pomimo tego, iż uwzględnienie podmiotowości jednostki zdaje się być dziś zasadą wychowania, to zarazem sam termin „podmiotowość” różnie jest rozumiany, co funduje sprzeczne ze sobą modele wychowania. Tak jest w sytuacji wpływowych a przeciwstawnych względem siebie modeli podmiotowości prezentowanych przez szeroko rozumianą antypedagogikę i personalizm katolicki, przypisujących jej równie silną konotację. Podjętą w tym artykule analizę tego problemu wyznaczy refleksja wokół rozumienia podmiotowości oraz charakterystyki ponowoczesności, a zwłaszcza personalizmu w tym kontekście. Celem artykułu jest wykazanie, iż personalizm nie tylko chroni podmiotowość wychowanka, ale i nie rezygnuje z wychowania, jak to się dzieje w przypadku antypedagogiki. Rolą wychowania personalistycznego nie jest przy tym w żadnym wypadku unicestwienie podmiotowości młodych ludzi, lecz wsparcie procesu preferencji oraz afirmacji przez nich właściwej hierarchii wartości, bez którego nie urzeczywistni się ich pełnia człowieczeństwa.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Brózda, Łukasz. (2017). Podmiotowość w wychowaniu - perspektywa personalistyczna. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 154–166. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.9

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka