Szkoła wyższa jako instytucja wyrównująca szanse funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.20Słowa kluczowe:
prawo do nauki, ustawy, niepełnosprawność, koszty kształcenia, wyrównywanie szansAbstrakt
Autorka omawia zagadnienie prawa do nauki i obowiązku szkolnego w oparciu o polskie rozwiązania prawne. Wskazuje na obiektywne koszty związane z kształceniem się, szczególnie uzyskiwaniem dyplomów szkół wyższych (przykłady różnych krajów). Przytacza przykłady uwzględniania realizacji prawa do nauki przez uczelnie w Polsce i za granicą. Definiuje niepełnosprawność i wskazuje, że osoby niepełnosprawne mają zagwarantowane prawo do nauki na wszystkich szczeblach edukacji, w tym uniwersyteckiej. Obecność studentów niepełnosprawnych na uczelniach i uzyskiwane przez nich dyplomy dowodzą, iż zdają oni sobie sprawę z konieczności podnoszenia wiedzy w dobie gospodarki opartej o wiedzę.
Downloads
Bibliografia
Białek I., Nowak-Adamczyk D., Edukacja włączająca – budowla o mocnych fundamentach, [w:] Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, „Biuletyn RPO” 2012, nr 7.
Dane z Działu ds. Studenckich UR.
Dudzińska A., Uczniowie niepełnosprawni w Polsce 2010 wg danych Systemu Informacji Oświatowej 2010, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2012.
Frączek Z., Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny, Wyd. UR, Rzeszów 2011.
Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2006.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., DzU 1997, nr 78, poz. 483 z póżn.zm. Sękowski A.E., Wybrane koncepcje teoretyczne postaw wobec osób niepełnosprawnych, [w:] M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny, Lublin 1994, s. 12.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, DzU 1991, nr 95, poz. 425.
Zarzecki M., Źródła etosu pracy: normatywne motywatory systemu gospodarczego [w:] Rodzina, Religia, Społeczeństwo. Polacy 2009 w diagnozie socjologicznej, red. S.H. Zaręba, Wyd. UKSW, Warszawa 2010, s. 188.
Dane Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych; http://www.niepelnosprawni.gov.pl/p,78,dane-demograficzne
http://www.hs-bremen.de/internet/de/studium/studierendenservice/leben/behinderung/
http://www.msu.ru/en/admissions/education-system.php
http://wzar.unizar.es/servicios/ingles/insti/matri/normaA/minus.htm
https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/ochrona-praw-czlowieka/dokumenty/prawne
https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/ochrona-praw-czlowieka/dokumenty/prawne
https://www.law.yale.edu/student-life/students-disabilities
Lipka M., Ile warty jest dyplom wyższej uczelni. Analiza, http://forsal.pl/artykuly/975487,ile-warty-jest-dyplom-wyzszej-uczelni-analiza.html
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.