Szkoła wyższa jako instytucja wyrównująca szanse funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych

Autor

  • Barbara Skoczyńska Prokopowicz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.20

Słowa kluczowe:

prawo do nauki, ustawy, niepełnosprawność, koszty kształcenia, wyrównywanie szans

Abstrakt

Autorka omawia zagadnienie prawa do nauki i obowiązku szkolnego w oparciu o polskie rozwiązania prawne. Wskazuje na obiektywne koszty związane z kształceniem się, szczególnie uzyskiwaniem dyplomów szkół wyższych (przykłady różnych krajów). Przytacza przykłady uwzględniania realizacji prawa do nauki przez uczelnie w Polsce i za granicą. Definiuje niepełnosprawność i wskazuje, że osoby niepełnosprawne mają zagwarantowane prawo do nauki na wszystkich szczeblach edukacji, w tym uniwersyteckiej. Obecność studentów niepełnosprawnych na uczelniach i uzyskiwane przez nich dyplomy dowodzą, iż zdają oni sobie sprawę z konieczności podnoszenia wiedzy w dobie gospodarki opartej o wiedzę.

Downloads

Bibliografia

Białek I., Nowak-Adamczyk D., Edukacja włączająca – budowla o mocnych fundamentach, [w:] Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, „Biuletyn RPO” 2012, nr 7.

Dane z Działu ds. Studenckich UR.

Dudzińska A., Uczniowie niepełnosprawni w Polsce 2010 wg danych Systemu Informacji Oświatowej 2010, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnospra­wnościami im. Hansa Aspergera „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2012.

Frączek Z., Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny, Wyd. UR, Rzeszów 2011.

Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2006.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., DzU 1997, nr 78, poz. 483 z póżn.zm. Sękowski A.E., Wybrane koncepcje teoretyczne postaw wobec osób niepełnosprawnych, [w:] M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny, Lublin 1994, s. 12.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, DzU 1991, nr 95, poz. 425.

Zarzecki M., Źródła etosu pracy: normatywne motywatory systemu gospodarczego [w:] Rodzina, Religia, Społeczeństwo. Polacy 2009 w diagnozie socjologicznej, red. S.H. Zaręba, Wyd. UKSW, Warszawa 2010, s. 188.

Dane Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych; http://www.niepelnosprawni.gov.pl/p,78,dane-demograficzne

http://isap.sejm.gov.pl/

http://www.hs-bremen.de/internet/de/studium/studierendenservice/leben/behinderung/

http://www.msu.ru/en/admissions/education-system.php

http://wzar.unizar.es/servicios/ingles/insti/matri/normaA/minus.htm

https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/ochrona-praw-czlowieka/dokumenty/prawne

https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/ochrona-praw-czlowieka/dokumenty/prawne

https://www.law.yale.edu/student-life/students-disabilities

Lipka M., Ile warty jest dyplom wyższej uczelni. Analiza, http://forsal.pl/artykuly/975487,ile-warty-jest-dyplom-wyzszej-uczelni-analiza.html

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Skoczyńska Prokopowicz, B. (2017). Szkoła wyższa jako instytucja wyrównująca szanse funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 346–357. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.20

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych

Inne teksty tego samego autora