Szkoła wyższa jako instytucja wyrównująca szanse funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych

Autor

  • Barbara Skoczyńska Prokopowicz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.20

Słowa kluczowe:

prawo do nauki, ustawy, niepełnosprawność, koszty kształcenia, wyrównywanie szans

Abstrakt

Autorka omawia zagadnienie prawa do nauki i obowiązku szkolnego w oparciu o polskie rozwiązania prawne. Wskazuje na obiektywne koszty związane z kształceniem się, szczególnie uzyskiwaniem dyplomów szkół wyższych (przykłady różnych krajów). Przytacza przykłady uwzględniania realizacji prawa do nauki przez uczelnie w Polsce i za granicą. Definiuje niepełnosprawność i wskazuje, że osoby niepełnosprawne mają zagwarantowane prawo do nauki na wszystkich szczeblach edukacji, w tym uniwersyteckiej. Obecność studentów niepełnosprawnych na uczelniach i uzyskiwane przez nich dyplomy dowodzą, iż zdają oni sobie sprawę z konieczności podnoszenia wiedzy w dobie gospodarki opartej o wiedzę.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Skoczyńska Prokopowicz, B. (2017). Szkoła wyższa jako instytucja wyrównująca szanse funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 346–357. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.20

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych

Inne teksty tego samego autora