Przegląd badań nad kompetencjami nauczyciela w dyskursie interakcji w klasie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.14

Słowa kluczowe:

interakcja dydaktyczna, komunikacja, procesy nauczania – uczenia się, rola nauczyciel – uczeń

Abstrakt

Interakcja dydaktyczna w klasie kształtuje się pomiędzy rówieśnikami, ale przede wszystkim zasadniczą wagę ma relacja pomiędzy nauczycielem a uczniem, gdyż nauczyciel staje się dla dziecka wzorem do naśladowania przez cały etap edukacji wczesnoszkolnej. Podobnie komunikacja i zaangażowanie są podstawowymi elementami, aby te interakcje przebiegały w korzystny sposób. Wraz z nimi zachodzą procesy nauczania-uczenia się, które sprzyjają rozwojowi dziecka i pozytywnie wpływają na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny.

Bibliografia

Anderson H.H., Brewer H.M. & Reed M.F., Studies of Teachers’ Classroom Personalities III, “International Review of Applied Psychology” 1945, 11, 156.

Brekelmans M., Levy J. & Rodríguez R., A typology of teacher communication style. En T. Wubbels & J. Levy, Do you know how you look like? (pp. 47–55), Falmer Press, London 1993.

Bruner J.S., Ross G. & Wood D., The role of tutoring in problem solving, “Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines” 1976, 17(2), 89–100, https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x.

Cabrera Cuevas J.D., Discurso docente en el aula, “Estudios pedagógicos” 2003, 29, 7–29.

Coll C. & Martín E., Aprendizaje y desarrollo: la concepción genético-cognitiva del aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios & A. Marchesi (Eds.), Desarrollo psicológico y educación II. Psicología de la educación, Alianza Editorial, Madrid 1990.

Cotera B.C.E., Disciplina ¿Cómo manejarla? Monografías, 2003, www.monografias.com/trabajos14/disciplina.

Doblas M.R. & Montes González M.D., El diseño de las rutinas diarias, “Innovación y Experiencias Educativas” 2009, 16, 1–8.

Gutiérrez Vásquez J.A., La interacción en el aula. Guión de clases: La interacción en el aula, 2011, http://didactica2fmocc2010.blogspot.com.es/.

Lewin K., Lippit R. & White R.K., Patterns of aggressive behaviour in experimentally created social climates, “Journal of Social Psychology” 1939, 10(2), 271–301, https://tu-dresden.de/mn/psychologie/ipep/lehrlern/ressourcen/dateien/lehre/lehramt/lehrveranstaltungen/Lehrer_Schueler_Interaktion_SS_2011/Lewin_1939_original.pdf?lang=de.

Martínez-Otero Pérez V., Discurso educativo y formación docente, “Educação em Questão” 2008, 33(19), 9–34, https://www.redalyc.org/pdf/5639/563959965001.pdf.

Muñoz Redondo M.C. & López Bautista D., Aprendizaje temprano de una segunda lengua, “Encuentro revista de investigación e innovación en la clase de idiomas” 2003, 13(14), 169–175, https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/972/aprendizaje_munoz_ENCUENTRO_2002-2003.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Pérez Esteve P., La competencia de las competencias: la comunicación lingüística. Su presencia en el currículo de Educación Infantil y Primaria. In M.P. Fernández Martínez, La competencia en comunicación lingüística en las áreas del currículo (pp. 9–38), Ministerio de Educación y Ciencias de España, Madrid 2007.

Razo A. & Cabrero I., El poder de las interacciones educativas en el aprendizaje de los jóvenes, 2016, https://es.scribd.com/document/326324263/Libro-El-Poder-de-Las-Interacciones-Educativas-en-El-Aprendizaje-de-Los-Jovenes.

Sánchez Jiménez R.V., Fiestas Novoa R.L., Garrido Ayre M.M. & Vila Torres M.N., Entorno educativo de calidad en Educación Inicial: Guía para docentes del Ciclo II, Perú: Ministerio de Educación, 2016.

Torrego J.C. & Fernández I., La disrupción y la gestión del aula, “Convivencia en la escuela”, 2006, 3, 1–8, https://elearning3.hezkuntza.net/013159/pluginfile.php/10155/mod_resource/content/1/DISZIPLINA_-_NEURRI_HEZITZAILEAK_-_BIDE_ALTERNATIBOAK/DISZIPLINA/La_disrupcion_en_aula.pdf.

Vygotsky L.S., El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Austral, 1987.

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Schultis, S., Doñate Banegas, C., Soler Costa, R., & Skoczyńska Prokopowicz, B. (2023). Przegląd badań nad kompetencjami nauczyciela w dyskursie interakcji w klasie. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 222–233. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.14

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki