Higher schol as an institution levelling the chance of social functioning of people with disabilities

Authors

  • Barbara Skoczyńska Prokopowicz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.20

Keywords:

the right to education, law-rules, disability, costs of education, equal opportunities

Abstract

The author discusses the issue of the right to education and compulsory schooling based on the Polish legal terms. She shows the real costs associated with education, especially with obtaining higher education degrees (examples of different countries). The author gives the examples of implementation of the right to education by the universities in Poland and abroad. She defines disability and shows that people with disabilities are guaranteed the right to education at all levels, including university. Presence of students with disabilities at universities as well as degrees and diplomas they obtain, prove their awareness of the need to raise qualifications in the era of knowledge-based economy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Białek I., Nowak-Adamczyk D., Edukacja włączająca – budowla o mocnych fundamentach, [w:] Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, „Biuletyn RPO” 2012, nr 7.

Dane z Działu ds. Studenckich UR.

Dudzińska A., Uczniowie niepełnosprawni w Polsce 2010 wg danych Systemu Informacji Oświatowej 2010, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnospra­wnościami im. Hansa Aspergera „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2012.

Frączek Z., Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny, Wyd. UR, Rzeszów 2011.

Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2006.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., DzU 1997, nr 78, poz. 483 z póżn.zm. Sękowski A.E., Wybrane koncepcje teoretyczne postaw wobec osób niepełnosprawnych, [w:] M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny, Lublin 1994, s. 12.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, DzU 1991, nr 95, poz. 425.

Zarzecki M., Źródła etosu pracy: normatywne motywatory systemu gospodarczego [w:] Rodzina, Religia, Społeczeństwo. Polacy 2009 w diagnozie socjologicznej, red. S.H. Zaręba, Wyd. UKSW, Warszawa 2010, s. 188.

Dane Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych; http://www.niepelnosprawni.gov.pl/p,78,dane-demograficzne

http://isap.sejm.gov.pl/

http://www.hs-bremen.de/internet/de/studium/studierendenservice/leben/behinderung/

http://www.msu.ru/en/admissions/education-system.php

http://wzar.unizar.es/servicios/ingles/insti/matri/normaA/minus.htm

https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/ochrona-praw-czlowieka/dokumenty/prawne

https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/ochrona-praw-czlowieka/dokumenty/prawne

https://www.law.yale.edu/student-life/students-disabilities

Lipka M., Ile warty jest dyplom wyższej uczelni. Analiza, http://forsal.pl/artykuly/975487,ile-warty-jest-dyplom-wyzszej-uczelni-analiza.html

Published

2017-12-15

How to Cite

Skoczyńska Prokopowicz, B. (2017). Higher schol as an institution levelling the chance of social functioning of people with disabilities. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 346–357. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.20

Issue

Section

Universities in perspective of civilization challenges

Most read articles by the same author(s)