Higher schol as an institution levelling the chance of social functioning of people with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.20Keywords:
the right to education, law-rules, disability, costs of education, equal opportunitiesAbstract
The author discusses the issue of the right to education and compulsory schooling based on the Polish legal terms. She shows the real costs associated with education, especially with obtaining higher education degrees (examples of different countries). The author gives the examples of implementation of the right to education by the universities in Poland and abroad. She defines disability and shows that people with disabilities are guaranteed the right to education at all levels, including university. Presence of students with disabilities at universities as well as degrees and diplomas they obtain, prove their awareness of the need to raise qualifications in the era of knowledge-based economy.
Downloads
References
Białek I., Nowak-Adamczyk D., Edukacja włączająca – budowla o mocnych fundamentach, [w:] Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, „Biuletyn RPO” 2012, nr 7.
Dane z Działu ds. Studenckich UR.
Dudzińska A., Uczniowie niepełnosprawni w Polsce 2010 wg danych Systemu Informacji Oświatowej 2010, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2012.
Frączek Z., Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny, Wyd. UR, Rzeszów 2011.
Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2006.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., DzU 1997, nr 78, poz. 483 z póżn.zm. Sękowski A.E., Wybrane koncepcje teoretyczne postaw wobec osób niepełnosprawnych, [w:] M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny, Lublin 1994, s. 12.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, DzU 1991, nr 95, poz. 425.
Zarzecki M., Źródła etosu pracy: normatywne motywatory systemu gospodarczego [w:] Rodzina, Religia, Społeczeństwo. Polacy 2009 w diagnozie socjologicznej, red. S.H. Zaręba, Wyd. UKSW, Warszawa 2010, s. 188.
Dane Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych; http://www.niepelnosprawni.gov.pl/p,78,dane-demograficzne
http://www.hs-bremen.de/internet/de/studium/studierendenservice/leben/behinderung/
http://www.msu.ru/en/admissions/education-system.php
http://wzar.unizar.es/servicios/ingles/insti/matri/normaA/minus.htm
https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/ochrona-praw-czlowieka/dokumenty/prawne
https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/ochrona-praw-czlowieka/dokumenty/prawne
https://www.law.yale.edu/student-life/students-disabilities
Lipka M., Ile warty jest dyplom wyższej uczelni. Analiza, http://forsal.pl/artykuly/975487,ile-warty-jest-dyplom-wyzszej-uczelni-analiza.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.