Analfabetyzm ajsjologiczny. Określenie problematyki.

Autor

  • Waldemar Furmanek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.6

Słowa kluczowe:

alfabetyzm, analfabetyzm, aksjologia, dojrzałość aksjologiczna, daltonizm aksjologiczny, banalizowanie wartości, miłość, godność

Abstrakt

Spośród wielu rodzajów analfabetyzmu został omówiony analfabetyzm aksjologiczny. Jest on formą analfabetyzmu kulturowego. Określają go: poziom wiedzy aksjologicznej, wrażliwość aksjologiczna, poziom kompetencji językowych. Przykładową ilustracją jest analfabetyzm miłości. Słowa kluczowe: alfabetyzm, analfabetyzm, aksjologia, dojrzałość aksjologiczna, daltonizm aksjologiczny, banalizowanie wartości, miłość, godność.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Analfabetyzm/Analfabetyzm%20%E2%80%93%20Wikipedia,%20wolna%20encyklopedia.html

Biblia Tysiąclecia, Poznań 2002.

Bogaj A. (red.), Realia i perspektywy reform oświatowych, Warszawa 1997.

Coste R., Miłość, która zmienia świat. Teologia miłości, Lublin 1992.

Dziewiecki M., ks., Karykatury miłości, www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IP/md_karykaturym.html

Encyklika „Evangelium vitae” Ojca Świętego Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego (25.03.1995), www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/evangelium_1.html

Fromm E., O sztuce miłości, Warszawa 1973.

Furmanek W., Analfabetyzm cyfrowy wyzwaniem dla dydaktyki informatyki, „Dydaktyka Informatyki” 2015, nr 10.

Furmanek W., Analfabetyzm funkcjonalny czasu transformacji cywilizacji, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2017, nr 1(17), Rzeszów.

Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie, Rzeszów 1995.

Furmanek W., Deficyt miłości, Rzeszów 2011.

Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Praca a jakość życia człowieka, Rzeszów 2016.

Furmanek W., Miłość – zagubiona wartość współczesnej pedagogiki, Rzeszów 2011.

Furmanek W., Współczesność – zagrożenia dotyczące świata wartości, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2016, vol. 9.

Gajda J., Wartości w życiu człowieka. Prawda, miłość, samotność, Lublin 1997.

Grzegorczykowa R., Jeszcze w sprawie rozumienia dobra i dobroci [w:] Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, Lublin 1996.

Grzegorczykowa R., Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1999.

Hessen S., Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997.

Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.

Homplewicz J., Rozpoznawanie wartości [w:] Pedagogika i etyka, Rzeszów 2009.

http://www.bn.org.pl/download/document/1362741578.pdf

http://www.poradnikpr.info/?p=633

Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980.

Jan Paweł II, Redemptor hominis, https://pl.wikipedia.org/wiki/Redemptor_hominis

Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym–Lublin 1988.

Kiereś B., Jak wychowywać?, Lublin 2006.

Knotz K., Seks jakiego nie znacie. Dla małżonków kochających Boga, Częstochowa 2010.

Kopciuch L., Dietricha von Hildebranda krytyka relatywizmu etycznego: ślepota na wartość i inne argumenty, „IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych”, XXVI, Białystok 2014.

Kopeć U., Językowy obraz wartości w wypowiedziach licealistów (przyjaźń – miłość – nienawiść),Wyd. UR, Rzeszów 2008.

Krąpiec M.A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1974.

Kruczek A., Gender gorsze od totalitaryzmu, „Nasz Dziennik”, 30/07.2013, www.naszdziennik.pl/mysl/49499,gender-gorsze-od-totalitaryzmu.html

Kwieciński Z., Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Toruń 2002.

Lepa A., bp., Banał stał się wszechobecny, http://www.niedziela.pl/artykul_w_niedzieli.php?doc=nd200838&nr=11

Łomny Z., Człowiek i edukacja wobec przemian globalnych, Radom, 1994, wyd. II 1996.

Łopatkowa M, Pedagogika serca, Warszawa 1992.

Miąso J., Antropologia – Wychowanie – Miłość, Rzeszów 2004.

Nagórny J., Agape i ethos. Centralny charakter miłości w moralności chrześcijańskiej [w:] Miłość w postawie ludzkiej, red. W. Słomka, Lublin 1993.

Nowaczyk J., ks., Jan Paweł II o kulturze, „Studia Wrocławskie” 2012, nr 14.

Nowak A.J., Wartość seksualna w miłości [w:] Miłość w postawie ludzkiej, red. W. Słomka, Lublin 1993.

Nowak M.A., Rola miłości w rozwoju życia wewnętrznego [w:] Miłość w postawie ludzkiej, red. W. Słomka, Lublin 1993.

Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania [w:] Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, red. B. Śliwerski, t. 1, Gdańsk 2006.

Ostrowska U., Wrażliwość aksjologiczna [w:] Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Radom 2016.

Ożóg K., Ja chyba wymiękam. Rozmowa z Profesorem, http://www.nowiny24.pl.reportaze 14–16.01.2011.

Philippe M.D., O miłości, Kraków 1995.

Raport o stanie czytelnictwa w Polsce, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2011.

Ryba M., Szkoła w okowach ideologii, Lublin 2006.

Rzuciło K., Wychowanie religijne to dopiero sukces [w:] Sukces wychowawczy, red. J. Homplewicz, Rzeszów 1999.

Spory o definicję pojęcia analfabetyzm, http://rymszewicz.natemat.pl/57047,czy-jestesmy-analfabetami

Stróżewski W., Oblicza miłości, „Tygodnik Powszechny” 2000, nr 6.

Strus W., Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne, Liberi Libri 2010.

Suchodolski B., Wychowanie dla przyszłości, Warszawa 1959.

Suchodolski B. (red.), Model wykształconego Polaka, Warszawa 1980.

Sztumski W., Paradoksalne społeczeństwo wiedzy, http://www.sprawynauki.edu.pl/index2.php?option=com_content&task=view&id=895&pop=1&page=0&Itemid=35

Turos L., Andragogika ogólna, Siedlce 1993; II wyd. Warszawa 1999.

Wawrzak-Chodaczek M., (Czy?) Kryzys wartości moralnych młodzieży, „Kultura  Historia  Globalizacja” 2010, nr 8.

Wilk J., Wychowanie do miłości [w:] Wychowanie do życia w rodzinie, red. G. Witaszek, R. Podpora, Lublin 1996.

Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.

www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/41529765.pdf

Pobrania

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Furmanek, W. (2016). Analfabetyzm ajsjologiczny. Określenie problematyki. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 85–114. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.6

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka