Priorytety polskiej edukacji wobec zadań rozwoju polski w latach 2015–2025
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.7Słowa kluczowe:
edukacja, priorytety, reforma, rozwój PolskiAbstrakt
Społeczeństwo i władze oraz nauki o edukacji i społeczeństwie mają prawo formułowania ocen stanu systemu edukacji, a także prognozowania jej przyszłości, która wiąże się z procesami integracji europejskiej i globalizacji oraz zadaniami transformacji systemowej w Polsce.
Ponad 25% społeczeństwa polskiego związane jest bezpośrednio z systemem edukacji, a znacząca część obywateli korzysta z edukacji równoległej i ustawicznej. Edukacja wymaga wielu przemyślanych reform wynikających z potrzeb i aspiracji społeczeństwa, a także z rewolucji informacyjnej i „gospodarki opartej na wiedzy”.
Wprowadzone reformy w ciągu ostatnich 19 lat nie zawsze były rezultatem wspólnych działań i decyzji naukowców i nauczycieli oraz decydentów, którzy zmieniają się często bez rozliczania ich za efekty pedagogiczno-społeczne i merytoryczne kompetencje.
Sukcesem ilościowym ostatnich lat są bardzo wysokie wskaźniki skolaryzacji na poziomie średnim i wyższym. Zadaniem najważniejszym jest efektywność pracy dydaktyczno-wychowawczej i tworzenie „kapitału ludzkiego” oraz „społeczeństwa opartego na wiedzy i wychowaniu”.
Edukacja jest kształceniem człowieka i pobudzaniem jego samorozwoju, zgodnie z ideami: „Rozumieć świat i kierować sobą” oraz „Uczyć się, aby być”.
Downloads
Bibliografia
Banach C., Bibliografia strategii rozwoju i reformy systemu edukacji w Polsce (wydawnictwa zwarte 1989–2006), WSZiA w Opolu, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Opole 2001.
Edukacja: jest w niej ukryty skarb, raport dla UNESCO, red. J. Delors, tłum. W. Rabczuk, Warszawa 1998.
Kupisiewicz C., Banach C., Strategia rozwoju edukacji do roku 2020 [w:] Strategia rozwoju Polski do roku 2020, t. 2: Studia eksperckie na temat 20-lecia 2001–2020, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, „Elipsa” , Warszawa 2000.
Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Komisja Europejska, WSP TWP, Warszawa 1997, ITE – Radom. Raport Czego (nie) uczą polskie szkoły?, Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), Warszawa 2008.
Strategia rozwoju Polski do roku 2020. Synteza, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, „Elipsa”, Warszawa 2000.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.