Kryterium jakości pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w środowisku przedszkolnym

Autor

  • Elżbieta Markiewicz Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Ireneusz Skawina Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.14

Słowa kluczowe:

dzieci, jakość edukacji, placówki oświatowe, środowisko dydaktyczno-oświatowe, standardy nauczania

Abstrakt

Współczesne placówki instytucjonalno-oświatowe funkcjonują w rzeczywistości dynamicznie rozwijającej się cywilizacji. Generuje ona procesualne zmiany, które z kolei implikują potrzebę dostosowania się do wyznaczonych (czy raczej narzuconych) standardów współczesności. Oznacza to, że w zakresie instytucjonalnej edukacji dydaktyczno-wychowawczej, już na poziomie przedszkolnym, nastąpiła konieczność aktywnych przemian. W obszarze treściowego uposażenia dotyczą one m.in. zreformowania dotychczasowej i wdrożenia nowej podstawy programowej. W związku z tym pojawia się pytanie o naturę przedmiotowego kryterium wprowadzanych transformacji. Wydaje się bowiem, że czasy współczesne oraz wymagania stawiane zarówno instytucjom, jak i jednostkom, wymusiły potrzebę oceny placówek oświatowych w kategoriach jakości ich strukturalnego i merytorycznego funkcjonowania. Stąd celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na jakość pracy przedszkola. Wymiernym bowiem efektem jego właściwego funkcjonowania jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia, tak by każde dziecko osiągnęło rozwój na miarę własnych możliwości. Dlatego też, w następstwie troski, Autorzy niniejszego artykułu podnieśli problem zaplanowanego i przemyślanego procesu podnoszenia jakości pracy w przedszkolnych placówkach oświatowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dzierzgowska I., Rościszewska-Woźniak M., Mierzenie jakości pracy przedszkoli, CODN, Warszawa 1998.

Góreczna J., Wlazło S., Jakościowy rozwój przedszkolna, Wyd. MarMar, Wrocław 2003.

Guz S., Edukacja przedszkolna w okresie przemian, WSP TWP, Warszawa 1996.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, WAM, Kraków 2011.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Podstawa programowa, Erica, Warszawa 2010.

Kupisiewicz C., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, WN PWN, Warszawa 2009.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1996.

Rewera M., Autorytety w świadomości młodzieży licealnej: studium porównawcze na podstawie badań uczniów I Liceum Ogólnokształcącego Collegium Gostomianum w Sandomierzu i Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Chobrzanach, KUL, Stalowa Wola 2008.

Watoła A., Przedszkole – przestrzeń rozwoju dziecka, WSB, Dąbrowa Górnicza 2009.

DzU z dnia 13 sierpnia 1999 r., nr 67, poz. 759.

DzU z 2004 r., nr 89, poz. 845.

DzU z dnia 14 czerwca 2014 r., nr 4, poz. 17.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-25

Jak cytować

Markiewicz, E., & Skawina, I. (2015). Kryterium jakości pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w środowisku przedszkolnym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 3, 203–214. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.14

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych