Wychowawcza rola ruchu strzeleckiego wśród uczniów szkół średnich autonomicznej Galicji początku XX wieku oraz II Rzeczypospolitej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.2Słowa kluczowe:
Galicja, szkoły średnie, wychowanie, szkoły średnie, ruch strzelecki.Abstrakt
Wprowadzenie w monarchii Habsburgów konstytucji w roku 1867 oraz uchwalenie nowych ustaw w latach 1868–1873 poważnie wpłynęło na system oświaty austriackiej, również galicyjskiej. W kontekście polskim uzyskanie autonomii Galicji stworzyło większe możliwości rozwoju szkolnictwa. Wyrazem tego była powołana do życia w 1867 r. Rada Szkolna Krajowa, która miała pełnić funkcję władzy zwierzchniej nad polską oświatą. Od początku powstania Rada wyrażała zainteresowanie problematyką wychowania młodzieży. Odbywało się ono poprzez formy wychowania pozalekcyjnego. Należy do nich zaliczyć uroczystości dworskie, narodowe, strój szkolny, koła naukowe i zainteresowań, biblioteki, czytelnie, gminy, orkiestry, wycieczki, pomoc ubogim uczniom, zbiórki na cele narodowe i społeczne. Wychowanie realizowane było również w ramach działań pozaszkolnych we współpracy z instytucjami zajmującymi się problematyką oświatową. Poza szkołą wychowanie młodzieży odbywało się w trakcie uroczystości religijnych, działalności skautingu i harcerstwa, burs, Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” czy ruchu strzeleckiego. Ta ostania forma odegrała szczególną rolę w rozwijaniu wartości narodowych i patriotycznych. W znacznym stopniu przyczyniła się do tworzenia Legionów, a potem w niepodległej rzeczywistości armii polskiej.
Downloads
Bibliografia
Artymiak A., Lwowianin Henryk Schmitt. Spiskowiec, powstaniec, bibliotekarz, publicysta, organizator szkolnictwa, Jędrzejów 1939.
Dutkowa R., Polityka szkolna w Galicji 1866–1890 [w:] Galicja i jej dziedzictwo, t. III: Nauka i oświata, Rzeszów 1995.
Kardas J.S., Edukacja obronna w Polsce. Zarys historii i perspektywy rozwoju, Warszawa 1999.
Krajewski K., Bój pod Firlejówką [w:] Księga pamiątkowa 70-lecia państwowego gimnazjum imienia króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle 1868–1938, Jasło 1938.
Kucharski M., Edukacja obronna, Warszawa 2002.
Majorek C., Projekty reform szkolnictwa ludowego w Galicji u progu autonomii (1860–1873), Wrocław 1980.
Niedojadło A., Wychowanie narodowe i państwowe w szkołach powszechnych Okręgu Szkolnego Krakowskiego w latach 1918–1939, Lublin–Tarnów 2013.
Pawłowiczowa M., Księga Pamiątkowa I-ego Państwowego Gimnazjum w Stanisławowie z 1929 roku jako druk zabytkowy i dokument [w:] W kręgu książki, biblioteki i informacji naukowej, red. K. Heska-Kwaśniewicz, D. Pietruch-Reizes, Katowice 2004.
Schmitt H., Kilka słów bezstronnych w sprawie ruskiej, Lwów 1861.
Sikorski M., Myśl wychowawczo-szkoleniowa Marszałka Józefa Piłsudskiego w latach 1918–1935, Toruń 2005.
Sitnia M., Państwowe szkolnictwo gimnazjalne w Krakowie w okresie galicyjskim, Kraków 2004, s. 185.
Urbanowicz B., Przysposobienie wojskowe w edukacji szkolnej II Rzeczypospolitej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Res Politicae” 2014, t. VI.
Wojtycza J., Studia i materiały z dziejów przysposobienia wojskowego w Polsce w latach 1918–1926, Kraków 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.