A school that cares for the well-being of children – victims and witnesses of domestic violence
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.27Keywords:
child well-being, child abuse, domestic violence, interdisciplinary teams, local communityAbstract
Child well-being is a term that appears in the context of the school's role in preventing parental child abuse, which affects at least 1/3 of the child population in Poland. The text discusses changes in legal regulations regarding prevention of child abuse and the school's involvement in interdisciplinary teams. The empirical part presents the results of two qualitative studies using the case study method, conducted in 6 primary schools in the Warsaw-Praga Południe district, where in the 1990s, pioneering interdisciplinary teams working for children victims of violence were established as a local grassroots activity. The research results show strengths and weaknesses of the nationally introduced obligation to establish such teams and their effectiveness in the process of preventing child abuse from the perspective of school principals, counselors and psychologists.
References
Bluteau J., Aubenas S., Dufour F., Influence of Flexible Classroom Seating on the Wellbeing and Mental Health of Upper Elementary School Students: A Gender Analysis, „Frontiers in psychology” 2022, nr 13, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.821227.
Farnicka M., Liberska H., Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2015, nr 4(31), s. 77–91.
Kierzkowska M., Skarbek K., Dobrobyt materialny rodziny a marzenia dzieci w kontekście dobrostanu psychicznego, „Kultura i Wychowanie” 2019, nr 1(15), s. 111–125.
Kita B., Zadania pracowników szkoły w sytuacji rozpoznania lub podejrzenia krzywdzenia dziecka w rodzinie [w:] Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole, red. J. Zmarzlik, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2011, s. 69–81.
Kubinowski D., Istota jakościowych badań pedagogicznych – wprowadzenie, „Jakościowe Badania Pedagogiczne” 2016, t. I(1), s. 5–14.
Liang H., Wang Z., Wu W., The Effect of Shadow Education on Hong Kong Student Wellbeing: Evidence From PISA 2018, “Frontiers in psychology” 2022, nr 13, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.860179.
Makaruk K., Drabarek K., Popyk A., Wójcik S., Diagnoza przemocy wobec dzieci w Polsce 2023, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2023, s. 30–39.
Miller H.C., The physical basis of emotional disorder, „Proceedings of the Royal Society of Medicine” 1924, nr 17, s. 27–35, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/003591572401702003 (dostęp: 15.12.2023).
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Sprawozdanie z realizacji „Krajowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie w roku 2022”, Warszawa 2023.
Niśkiewicz Z., Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka, „Studia Krytyczne” 2016, nr 3, s. 139–151.
Nowakowska-Bartłomiejczyk D., Rusinkiewicz J., Szkolna diagnoza i skuteczne działania na rzecz dzieci doświadczających przemocy w rodzinie [w:] Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne, red. A. Lewicka-Zelent, Difin, Warszawa 2017, s. 45–65.
Konwencja o prawach dziecka, Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska karta”, Dz.U. 2011, nr 209, poz. 1245.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska karta”, Dz.U. 2023, poz. 1870.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, Dz.U. 2005, nr 180, poz. 1493 z późn.zm.
Wytyczne nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu postępowania policjantów podczas realizacji procedury „Niebieskiej karty” oraz wydawania nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazu zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, Dz. Urz. 2020, nr 63.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.