Szkoła dbająca o dobrostan dzieci – ofiar i świadków przemocy domowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.27

Słowa kluczowe:

dobrostan dziecka, krzywdzenie dziecka, przemoc domowa, zespoły interdyscyplinarne, społeczność lokalna

Abstrakt

Dobrostan i dobro dziecka to terminy pojawiające się w kontekście roli szkoły w zapobieganiu rodzicielskiemu krzywdzeniu dzieci, które dotyczy co najmniej 1/3 populacji dzieci w Polsce. W tekście omówiono przemiany kultury prawnej  w obszarze udzielania pomocy dzieciom-ofiarom przemocy oraz angażowanie się szkoły w zespoły interdyscyplinarne. W części empirycznej przedstawiono wyniki dwukrotnych badań jakościowych, w których posłużono się metodą studium przypadku, przeprowadzonych w 6 szkołach podstawowych (Warszawa - Praga Południe), gdzie w latach 90. XX wieku powstały oddolnie prekursorskie zespoły interdyscyplinarne działające na rzecz dzieci-ofiar przemocy. Wyniki badań ukazują mocne i słabe strony wprowadzonego na poziomie krajowym obowiązku zakładania takich zespołów i ich skuteczność w procesie zapobiegania krzywdzeniu dzieci z perspektywy dyrektorów i specjalistów szkolnych.

Bibliografia

Bluteau J., Aubenas S., Dufour F., Influence of Flexible Classroom Seating on the Wellbeing and Mental Health of Upper Elementary School Students: A Gender Analysis, „Frontiers in psychology” 2022, nr 13, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.821227.

Farnicka M., Liberska H., Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2015, nr 4(31), s. 77–91.

Kierzkowska M., Skarbek K., Dobrobyt materialny rodziny a marzenia dzieci w kontekście dobrostanu psychicznego, „Kultura i Wychowanie” 2019, nr 1(15), s. 111–125.

Kita B., Zadania pracowników szkoły w sytuacji rozpoznania lub podejrzenia krzywdzenia dziecka w rodzinie [w:] Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole, red. J. Zmarzlik, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2011, s. 69–81.

Kubinowski D., Istota jakościowych badań pedagogicznych – wprowadzenie, „Jakościowe Badania Pedagogiczne” 2016, t. I(1), s. 5–14.

Liang H., Wang Z., Wu W., The Effect of Shadow Education on Hong Kong Student Wellbeing: Evidence From PISA 2018, “Frontiers in psychology” 2022, nr 13, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.860179.

Makaruk K., Drabarek K., Popyk A., Wójcik S., Diagnoza przemocy wobec dzieci w Polsce 2023, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2023, s. 30–39.

Miller H.C., The physical basis of emotional disorder, „Proceedings of the Royal Society of Medicine” 1924, nr 17, s. 27–35, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/003591572401702003 (dostęp: 15.12.2023).

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Sprawozdanie z realizacji „Krajowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie w roku 2022”, Warszawa 2023.

Niśkiewicz Z., Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka, „Studia Krytyczne” 2016, nr 3, s. 139–151.

Nowakowska-Bartłomiejczyk D., Rusinkiewicz J., Szkolna diagnoza i skuteczne działania na rzecz dzieci doświadczających przemocy w rodzinie [w:] Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne, red. A. Lewicka-Zelent, Difin, Warszawa 2017, s. 45–65.

Konwencja o prawach dziecka, Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska karta”, Dz.U. 2011, nr 209, poz. 1245.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska karta”, Dz.U. 2023, poz. 1870.

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, Dz.U. 2005, nr 180, poz. 1493 z późn.zm.

Wytyczne nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu postępowania policjantów podczas realizacji procedury „Niebieskiej karty” oraz wydawania nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazu zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, Dz. Urz. 2020, nr 63.

Pobrania

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Czyżewska, M. (2024). Szkoła dbająca o dobrostan dzieci – ofiar i świadków przemocy domowej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 332–343. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.27

Numer

Dział

PSYCHOSPOŁECZNE DETERMINANTY I RAMY PRAWNE W KONTEKŚCIE EDUKACYJNYM