Educational needs and preferences of the educational environment of secondary school teachers in the Puławy district in the years 1999–2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.3

Keywords:

in-service training system, forms of in-service training, teachers’ professional preferences, teacher training institution, educational needs, study of educational needs

Abstract

The article attempts to analyze the assessment of systemic support for professional development in the Polish education system. Methods of conducting evaluations of teachers professional development system by indicating the existing tendencies were discussed. Trends in the area of preferences for forms of improvement have been shown. The results of the analysis of research in the area of educational needs of the educational environment in terms of preferences regarding the forms of professional development within the functioning of the poviat public teacher training institution were indicated, which allowed to indicate the tendencies and preferences of teachers in the area of professional development.

References

Chmielewska J., Meandry kwalifikacji nauczycielskich w kontekście reformy oświatowej [w:] Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów, red. H. Kwiatkowska i T. Lewowicki, Warszawa 2003.

Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refeksji nauczyciela, Toruń 1997.

Day C., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004.

Dąbrowska L., Doskonalenie zawodowe nauczycieli, Warszawa 2015.

Dróżka W., Wartości i dążenia zawodowe nauczycieli w zmiennym kontekście 25-lecia [w:] O nową jakość edukacji nauczycieli, red. J. Madalińska-Michalak, Kielce 2017.

Grondas M. i Żmijski J., Dokumentowanie i planowanie rozwoju nauczyciela. Poradnik, Warszawa 2005.

Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.

Jabłoński M., Kompetencje pracownicze w organizacji uczącej się. Metody doskonalenia i rozwoju, Warszawa 2009.

Juśko P., Przegląd najważniejszych form doszkolenia zawodowego kadr nauczycielskich szkół podstawowych w latach 1945–1975. Praktyka szkół miasta Tarnowa i powiatu tarnowskiego [w:] Studia nad problematyką doskonalenia zawodowego nauczycieli w Polsce i na Słowacji w perspektywie historycznej i współczesnej, red. E. Juśko, M. Borys, P. Juśko, B. Wolny, B.D. Niziołek, Tarnów–Łapczyca 2015.

Kamińska M., Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacji szkoły, Kraków 2019.

Kosiba G., Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego, Kraków 2009.

Kosiba G., Doskonalenie zawodowe nauczycieli – kategorie, kompetencje, praktyka, „Forum Oświatowe” 2012, nr 24/2(47).

Krupa B., Doskonalenie nauczycieli jako element kształcenia ustawicznego, https://docplayer.pl/56570131-Doskonalenie-nauczycieli-jako-element-ksztalcenia-ustawicznego.html (dostęp:6.08.2020).

Lisowska E., Kondycja zawodowa nauczycieli: w poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Kraków 2018.

Łuka M., Witek P., Grzesiak-Witek D., Nauczyciel a współczesne zagrożenia, Lublin 2019.

Niziołek B.D., Rola samorządów w doskonaleniu zawodowym nauczycieli [w:] Wybrane aspekty wykonywania zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego, red. E. Juśko, I. Wieczorek, Łódź 2016.

Norkowska E., W kadrze dyrektora. Doskonalenie zawodowe nauczycieli, „Monitor Dyrektora Szkoły” 2018, nr 87, https://www.monitorszkoly.pl/artykul/doskonalenie-zawodowe-nauczycieli/(dostęp: 18.10.2019).

Pachociński R., Oświata i praca w erze globalizacji, Warszawa 2006.

Plewka C., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, Warszawa 2009.

Statut PCDZN w Puławach.

Sprawozdania z działalności PCDZN 2003–2021.

System doskonalenia nauczycieli – stan obecny, wady i zalety, propozycje zmian, Warszawa 2012.

Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.

Wiatrowski Z., Powodzenia i niepowodzenia zawodowe, Olecko 2002.

Wiłkomirska A., Doskonalenie zawodowe nauczycieli a jakość pracy nauczycieli i szkoły [w:] O nową jakość edukacji nauczycieli, red. J. Madalińska-Michalak, Warszawa 2017.

Zaleski-Ejgierd A., Kształcenie kandydatów na nauczycieli i adaptacja w szkołach – przygotowanie do wykonywania zawodu, „Kontrola Państwowa NIK”, nr 1, styczeń – luty 2018.

Zdański J., Koncepcje kształcenia nauczycieli, http://jasnyhoryzont.pl/stuff/koncepcje.pdf (dostęp: 6.08.2020).

Żerkowski B., Związki zawodowe w szkole, https://edurada.pl/artykuly/zwiazki-zawodowe-w-szkole/(dostęp: 25.08.2019).

https://sites.google.com/site/ksztalcenienauczycieli/home/system-ksztalcenia-ustawicznego-nauczycieli---ocena-i-kierunki-zmian (dostęp: 30.04.2020).

http://www.kariera.polsl.pl/podyplomowe/materialy/Doskonalenie.pdf (dostęp: 19.12.2017).

https://www.cen.gda.pl/sieci-wspolpracy-samoksztalcenia/ (dostęp: 20.02.2020).

http://www.kariera.polsl.pl/podyplomowe/materialy/Doskonalenie.pdf (dostęp: 19.12.2017).

https://docer.pl/doc/nvexcsn metodologia badań naukowych – prezentacja 2016 – 17 (dostęp: 25.08.2019).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpień 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017, poz. 1575).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 lutego 2021 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2021, poz. 312). Załącznik – Standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2020, poz. 1289 t.j.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu (Dz.U. 2009, nr 50, poz. 400).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 2009, nr 200, poz. 1537).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe (Dz.U. 2019, poz. 1653).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2020, poz. 2200 t.j.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2015, poz. 1270).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 2019, poz. 1045).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2021, poz. 890 t.j.)

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2021, poz. 1082 t.j.).

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2022, poz. 574 t.j.).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. 2021, poz. 1762 t.j.).

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2021, poz. 1915 t.j.).

Published

2023-12-29

How to Cite

Baracz, A. (2023). Educational needs and preferences of the educational environment of secondary school teachers in the Puławy district in the years 1999–2021. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 55–67. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.3

Issue

Section

Historical continuity and change in educational thought