Professional training of teachers as a response to the challenges of modern education. From the experience of the Centre for Professional Excellence for Teachers in Puławy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.5

Keywords:

teacher’s professional development, education, improvement, education system, teacher education, teachers’ improvement centres, educational needs, research on educational needs.

Abstract

The article attempts to analyse the contemporary conditions and requirements for the teaching profession. The teacher training system and the elements that constitute this system in Poland are discussed in general. The challenges faced by the contemporary educator are shown. The specificity of teachers’ work in terms of socio-economic changes and the need for continuous improvement are emphasised. An analysis of research in the area of educational needs of teachers was carried out in the context of the functioning of the public teacher training institution, which allowed to indicate the tendencies and preferences of teachers in the area of professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banach C., Edukacja na tle procesów globalizacji, „Nowa Szkoła” 2009, nr 6.

Brzezińska A., Wiliński P., Psychologiczne uwarunkowania wspomagania rozwoju człowieka dorosłego, „Nowiny Psychologiczne” 1995, nr 1.

Clarke L., Zarządzanie zmianą, Gebethner & Ska, Warszawa 1997.

Dąbrowska L., Doskonalenie zawodowe nauczycieli, WP ZNP, Warszawa 2015.

Dróżka W., Wartości i dążenia zawodowe nauczycieli w zmiennym kontekście 25-lecia [w:] O nową jakość edukacji nauczycieli, red. J. Madalińska-Michalak, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2017, s. 105–125.

Dudzikowa M., Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych [w:] Ewaluacja tożsamości pedagogiki, red. H. Kwiatkowska, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Warszawa 1994.

Duraj-Nowakowa K., Systemologiczne inspiracje pedeutologii, Impuls, Kraków 2000.

Fazlagć A., Organizacja ucząca się, „Dyrektor Szkoły” 2005, nr 5.

Gaś Z.B., Doskonalący się nauczyciel, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.

http://www.efs.gov.pl/slownik/Strony/Kompetencje_kluczowe.aspx [dostęp: 6.08.2020].

http://www.ibe.edu.pl/pl/o-instytucie/misja [dostęp: 5.02.2019].

http://www.kariera.polsl.pl/podyplomowe/materialy/Doskonalenie.pdf [dostęp: 19.12.2017].

https://sites.google.com/site/ksztalcenienauczycieli/home/system-ksztalcenia-ustawicznego-nauczycieli---ocena-i-kierunki-zmian [dostęp: 30.04.2020].

https://www.edubaza.pl [dostęp: 16.04.2020].

https://www.ore.edu.pl/2018/01/o-nas/ [dostęp: 19.01.2018].

http://www.cen.uni.wroc.pl/Pliki/13.pdf [dostęp: 6.08.2020].

Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, WAiP, Warszawa 2008.

Juśko P., Przegląd najważniejszych form doszkolenia zawodowego kadr nauczycielskich szkół podstawowych w latach 1945–1975. Praktyka szkół miasta Tarnowa i powiatu tarnowskiego [w:] Studia nad problematyką doskonalenia zawodowego nauczycieli w Polsce i na Słowacji w perspektywie historycznej i współczesnej, red. E. Juśko, M. Borys, P. Juśko, B. Wolny, B.D. Niziołek, Tarnów–Łapczyca 2015, s. 45–65.

Kamińska M., Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacji szkoły, Impuls, Kraków 2019.

Kosiba G., Doskonalenie zawodowe nauczycieli – kategorie, kompetencje, praktyka, „Forum Oświatowe” 2012, nr 24/2(47).

Król H., Istota rozwoju kapitału ludzkiego organizacji [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, WN PWN, Warszawa 2006.

Krupa B., Doskonalenie nauczycieli jako element kształcenia ustawicznego, WSHP, Sandomierz.

Lisowska E., Kondycja zawodowa nauczycieli: w poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Impuls, Kraków 2018.

Łuka M., Witek P., Grzesiak-Witek D., Nauczyciel a współczesne zagrożenia, TN KUL, Lublin 2019.

Milerski B., Śliwierski B. (red.), Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa 2000.

Niemiec J., Nauczyciele w przemianie i perspektywie [w:] Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, red. W. Prokopiuk, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1998.

Norkowska E., W kadrze dyrektora. Doskonalenie zawodowe nauczycieli, „Monitor Dyrektora Szkoły” 2018, nr 87, https://www.monitorszkoly.pl/artykul/doskonalenie-zawodowe-nauczycieli/ [dostęp: 18.10.2019].

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.

Pachociński R., Oświata i praca w erze globalizacji, IBE, Warszawa 2006.

Plewka C., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, IBE, Warszawa 2009.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r., Dz.U. 2020, poz. 1289.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 lipca 2019 r., Dz.U. 2021, poz. 890.

Różewicz T., Niepokój. Wybór wierszy, PIW, Warszawa 1995.

Rusakowska D., W stronę edukacyjnego dyskursu nowoczesności, IBE, Warszawa 1995.

Sielatycki M., Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej [w:] Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, red. K. Sujak-Lesz, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2008.

Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, WSiP, Warszawa 1990.

Sutherland J., Canawell D., Klucz do zarządzania zasobami ludzkimi. Najważniejsze teorie, pojęcia, postaci, WN PWN, Warszawa 2007.

Szelejewska E., Rola motywacji w rozwoju zawodowym bibliotekarzy, „Ścieżki kariery i rozwoju bibliotekarzy” 2010, nr 5.

Toffler A., Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2001.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 r., poz. 59 ze zm.

Wiłkomirska A., Doskonalenie zawodowe nauczycieli a jakość pracy nauczycieli i szkoły [w:] O nową jakość edukacji nauczycieli, red. J. Madalińska-Michalak, Warszawa 2017, s. 225–245.

Witkowski L., Marzenie o edukacji radykalnej. Wywiad B. Murchlanda z Henrym Giroux [w:] Nieobecne dyskursy, red. Z. Kwieciński, cz. II, Toruń 1992.

Wojnar I., Kubin J. (red.), Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1997.

Zdański J., Koncepcje kształcenia nauczycieli, http://jasnyhoryzont.pl/stuff/koncepcje.pdf [dostęp: 6.08.2020].

Published

2021-12-15

How to Cite

Baracz, A. (2021). Professional training of teachers as a response to the challenges of modern education. From the experience of the Centre for Professional Excellence for Teachers in Puławy. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 103–129. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.5

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care