Znaczenie lokalnych instytucji wspierających rozwój zawodowy nauczycieli dla efektywności systemu edukacji
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.9Słowa kluczowe:
doskonalenie nauczycieli, rozwój zawodowy, lokalne ośrodki, jakość edukacji, współpraca w społecznościAbstrakt
Bliskość ośrodków doskonalenia nauczycieli stanowi kluczowy czynnik warunkujący efektywność procesu doskonalenia zawodowego oraz jakość pracy szkół. Lokalne centra umożliwiają szybki i łatwy dostęp do oferty szkoleniowej, konsultacji oraz doradztwa metodycznego, co znacząco ogranicza bariery organizacyjne i finansowe związane z udziałem w formach kształcenia. Dzięki znajomości specyfiki środowiska lokalnego ośrodki mogą precyzyjnie dostosowywać programy doskonalenia do realnych potrzeb nauczycieli i szkół, co zwiększa praktyczną wartość szkoleń i ułatwia wdrażanie nowych rozwiązań dydaktycznych. Bliskość placówek sprzyja także integracji środowiska oświatowego, wymianie doświadczeń oraz budowaniu współpracy między nauczycielami i dyrektorami, co przekłada się na wzrost jakości nauczania i lepsze przygotowanie szkół do realizacji zadań wynikających z reform oświatowych. W efekcie lokalne ośrodki doskonalenia nie tylko wspierają rozwój zawodowy nauczycieli, lecz także przyczyniają się do podnoszenia poziomu edukacji w całych społecznościach.
Downloads
Bibliografia
Argyris C., Schön D. A., Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, MA: Addison-Wesley,1978.
Becker G. S., Human capital: A theoretical and empirical analysis, with special reference to education, Chicago: University of Chicago Press, 1964.
Darling-Hammond L., Richardson, N. Teacher learning: What matters? Educational Leadership, 66(5), 46–53, 2009.
Day C., Developing teachers: The challenges of lifelong learning. London: Falmer Press, 1999.
Day C., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004.
Dąbrowska L., Doskonalenie zawodowe nauczycieli, Warszawa 2015.
Huberman M., The lives of teachers. New York: Teachers College Press, 1993.
Kamińska M., Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacji szkoły, Kraków 2019.
Kosiba G., Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego, Kraków 2009.
Lisowska E., Kondycja zawodowa nauczycieli: w poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Kraków 2018.
Plewka Cz., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, Warszawa 2009.
Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.