Znaczenie lokalnych instytucji wspierających rozwój zawodowy nauczycieli dla efektywności systemu edukacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.9

Słowa kluczowe:

doskonalenie nauczycieli, rozwój zawodowy, lokalne ośrodki, jakość edukacji, współpraca w społeczności

Abstrakt

Bliskość ośrodków doskonalenia nauczycieli stanowi kluczowy czynnik warunkujący efektywność procesu doskonalenia zawodowego oraz jakość pracy szkół. Lokalne centra umożliwiają szybki i łatwy dostęp do oferty szkoleniowej, konsultacji oraz doradztwa metodycznego, co znacząco ogranicza bariery organizacyjne i finansowe związane z udziałem w formach kształcenia. Dzięki znajomości specyfiki środowiska lokalnego ośrodki mogą precyzyjnie dostosowywać programy doskonalenia do realnych potrzeb nauczycieli i szkół, co zwiększa praktyczną wartość szkoleń i ułatwia wdrażanie nowych rozwiązań dydaktycznych. Bliskość placówek sprzyja także integracji środowiska oświatowego, wymianie doświadczeń oraz budowaniu współpracy między nauczycielami i dyrektorami, co przekłada się na wzrost jakości nauczania i lepsze przygotowanie szkół do realizacji zadań wynikających z reform oświatowych. W efekcie lokalne ośrodki doskonalenia nie tylko wspierają rozwój zawodowy nauczycieli, lecz także przyczyniają się do podnoszenia poziomu edukacji w całych społecznościach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Argyris C., Schön D. A., Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, MA: Addison-Wesley,1978.

Becker G. S., Human capital: A theoretical and empirical analysis, with special reference to education, Chicago: University of Chicago Press, 1964.

Darling-Hammond L., Richardson, N. Teacher learning: What matters? Educational Leadership, 66(5), 46–53, 2009.

Day C., Developing teachers: The challenges of lifelong learning. London: Falmer Press, 1999.

Day C., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004.

Dąbrowska L., Doskonalenie zawodowe nauczycieli, Warszawa 2015.

Huberman M., The lives of teachers. New York: Teachers College Press, 1993.

Kamińska M., Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacji szkoły, Kraków 2019.

Kosiba G., Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego, Kraków 2009.

Lisowska E., Kondycja zawodowa nauczycieli: w poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Kraków 2018.

Plewka Cz., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, Warszawa 2009.

Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków 2012.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Baracz, A. (2025). Znaczenie lokalnych instytucji wspierających rozwój zawodowy nauczycieli dla efektywności systemu edukacji . KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 110–122. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.9

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki