Developing computational thinking in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.23Keywords:
information and communication technologies (ICT), computational thinking, educational mat, coding in early educationAbstract
The article presents contemporary changes taking place in early childhood education under the influence of information and communication technologies (ICT). As part of these changes, modifications to the way the educational process is conducted, as well as the student learning process, are presented. The authors focused on confronting the assumptions of the core curriculum with the development of ICT in the context of computational thinking. The article explains the issue of the computational thinking process based on the current literature, as well as presents current methodological solutions in the field of the use of teaching aids to support the development of computational thinking in early school education.
References
Bała L., Bała P., Nauka programowania w szkole podstawowej: scratch [w:] Informatyka w edukacji: kształcenie informatyczne i programowanie dla wszystkich uczniów, red. A. Kwiatkowska, M. Sysło, Toruń 2016.
Czerski W., Nowe sposoby nauki programowania w edukacji wczesnoszkolnej, „Dydaktyka Informatyki” 2018, t. 13.
Dewey J., Jak myślimy?, Warszawa 1988.
Gjelaj M., Buza K., Shatri K., Zabeli N., Digital Technologies in Early Childhood: Attitudes and Practices of Parents and Teachers in Kosovo, “International Journal of Instruction” 2020, no. 1.
Kalas I., Integration of ICT in early childhood education, https://docplayer.net/7428674-Integration-of-ict-in-early-childhood-education.html (dostęp: 31.03.2023).
Kanaki K., Kalogiannakis M., Assessing Algorithmic hinking Skills in Relation to Gender in Early Childhood, “Educational Process: International Journal” 2022, 11.
Kodowanie na dywanie, https://kodowanienadywanie.pl/blog (dostęp: 20.03.2023).
Laskowska E., Zaburzenia w zakresie myślenia abstrakcyjnego jako objaw uszkodzenia mózgu. Sposoby oceny funkcji abstrahowania, „Neuroskop” 2012, nr 14.
Morańska D., Nauczanie programowania w edukacji wczesnoszkolnej – rozwijanie myślenia komputacyjnego. Dylematy i problemy, „Edukacja. Technika. Informatyka” 2018, nr 4.
Ng A., Kewalramani S., Kidman G., Integrating and navigating STEAM (inSTEAM) in early childhood education: Anintegrative review and inSTEAM conceptual framework, “Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education” 2022, 18.
Raport UNESCO 2012, Published in March 2013 by the Sector for External Relations and Public Information of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227146 (dostęp: 6.03.2023).
Raźniak A., Zakodowane opowiadania, czyli jak wykorzystywać kodowanie w metodzie narracyjnej, „Języki Obce w Szkole” 2019, nr 1.
Roszak M., Nauka programowania jako wyzwanie edukacyjne nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej [w:] Interdyscyplinarne badania z zakresu nauk pedagogicznych i humanistycznych, red. E. Chodźko, M. Śliwa, Lublin 2020.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356.
Skibińska M., Zacniewska J., Rozwijanie myślenia komputacyjnego u dzieci wczesnej edukacji, „Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika” 2021, nr 1.
Sysło M., Kwiatkowska A.B., Introducing a new computer science curriculum for all school levels in Poland [w:] Informatics in Schools. Curricula, Competences, and Competitions, red. A. Brodnik, J. Vahrenhold, Cham 2015.
Walat W., Poszukiwanie nowego modelu edukacji w oparciu o idee kognitywizmu i konstruktywizmu, „Edukacja. Technika. Informatyka” 2010, nr 1.
Warchoł T., Wybrane rodzaje aktywności uczniów szkoły podstawowej w edukacji pozaformalnej, Rzeszów 2021.
Wing J., Computational Thinking, „Communications of the ACM” 2016, 4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.