Współczesne kierunki rozwoju edukacji w społeczeństwie edukacyjnym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.9

Słowa kluczowe:

edukacja formalna, edukacja pozaformalna, edukacja nieformalna, wyzwania edukacji, pandemia COVID-19

Abstrakt

Rozpoczęcie epidemii spowodowanej wirusem SARS-CoV-2 w dniu 12 marca 2020 roku spowodowało znaczące zmiany we wszystkich aspektach edukacji. W artykule zaprezentowano aktualne kierunki rozwoju edukacji wyodrębniając kształcenie odbywające się w szkole i poza nią. Na podstawie przedstawionego podziału edukacji ukazano wyzwania, jakie po pandemii COVID-19 mają przed sobą aktualnie istniejące rodzaje edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej.

Downloads

Bibliografia

Bida O., Kuczaj O., Czyczuk A., Wpływ pandemii COVID-19 na rozwój edukacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Lublin 2022, Vol. XXXV, 1. DOI:10.17951/j.2022.35.1.33-43.

Doucet A., Netolicky D., Timmers K., Tuscano F., Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic, 2020.

Fordham P.E., Informal, Non-formal and Formal Education Programmes [w:] YMCA George Williams College ICE301 Lifelong Learning Unit 2, YMCA George Williams College, London 1993.

Grzelak S., Żyro D., Jak wspierać uczniów po roku epidemii, Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, Warszawa 2021.

Kostyło P., Wykluczenie jako problem filozofii edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.

Minczanowska A., Homeschooling po polsku, czyli kilka refleksji o stanie edukacji domowej w Polsce, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2018, Vol. 13, nr 4(50).

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2001.

Podgórski Z., Charzyński P., Rola centrów nauki w przyrodniczej edukacji nieformalnej na przykładzie centrum nowoczesności młyn wiedzy w Toruniu [w:] Prace komisji edukacji geograficznej, red. E. Szkurłat, A. Głowacz, Wyd. UŁ, Łódź 2014.

Pogorzelska A., Zagadnienie kompetencji zawodowych w kontekście zachowań transgresyjnych – informacja z badań, „Szkoła – Zawód – Praca” 2016, nr 12.

Pyżalski J., Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli? [w:] Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce– mapa głównych szans i zagrożeń, red. J. Pyżalski, N. Walter, Wyd. UAM, Poznań 2021.

Sławiński S., Dębowski H., Michałowicz H., Urbanik J., Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, IBE, Warszawa 2014.

Sławiński S., Mała encyklopedia zintegrowanego sytemu kwalifikacji, IBE, Warszawa 2017.

Stalończyk I., Edukacja formalna i pozaformalna w procesie kształtowania społeczeństwa wiedzy, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2014, nr 37.

Strykowski W., Media i edukacja medialna w tworzeniu współczesnego społeczeństwa [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, eMPi², Poznań 2002.

Szlęk A., Uczyć się inaczej – nowe kompendium wiedzy na temat edukacji pozaformalnej, Fundacja Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013.

Trempała E., Edukacja formalna (szkolna) i edukacja nieformalna (równoległa, nieszkolna, pozaszkolna), „Przegląd Pedagogiczny” 2011, nr 1.

Walat W., Architektoniczna przestrzeń edukacyjna w wymiarze nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, „Szkoła – Zawód – Praca”, Bydgoszcz 2017, nr 14.

Walat W., Poszukiwanie nowego modelu edukacji w oparciu o idee kognitywizmu i konstruktywizmu, „Edukacja – Technika – Informatyka”, Rzeszów 2010, nr 1.

Warchoł T., Wybrane rodzaje aktywności uczniów szkoły podstawowej w edukacji pozaformalnej, Rzeszów 2021.

Wilczek M., Formalne i nieformalne aspekty zdobywania wiedzy przez Internet – próba modelowego ujęcia, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2017, nr 6.

Witkowski J., Szkoła po pandemii ponownie czy od nowa?, https://publica.pl/teksty/szkola-po-pandemii-ponownie-czy-od-nowa-68993.html

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Warchoł, T. (2022). Współczesne kierunki rozwoju edukacji w społeczeństwie edukacyjnym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 147–155. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.9

Numer

Dział

Człowiek wobec aktualnych przemian społeczno-kulturowych