Modern trends in educational development in an educational society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.9

Keywords:

formal education, non-formal education, informal education, educational challenges, COVID-19 pandemic

Abstract

The start of the SARS-CoV-2 epidemic on March 12, 2020 has brought about significant changes in all aspects of education. The presented article presents the current directions of education development, distinguishing between in-school and out-of-school education. On the basis of the presented division of education, the challenges faced by the currently existing types of formal, non-formal and informal education after the SARS-CoV-2 epidemic are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bida O., Kuczaj O., Czyczuk A., Wpływ pandemii COVID-19 na rozwój edukacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Lublin 2022, Vol. XXXV, 1. DOI:10.17951/j.2022.35.1.33-43.

Doucet A., Netolicky D., Timmers K., Tuscano F., Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic, 2020.

Fordham P.E., Informal, Non-formal and Formal Education Programmes [w:] YMCA George Williams College ICE301 Lifelong Learning Unit 2, YMCA George Williams College, London 1993.

Grzelak S., Żyro D., Jak wspierać uczniów po roku epidemii, Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, Warszawa 2021.

Kostyło P., Wykluczenie jako problem filozofii edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.

Minczanowska A., Homeschooling po polsku, czyli kilka refleksji o stanie edukacji domowej w Polsce, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2018, Vol. 13, nr 4(50).

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2001.

Podgórski Z., Charzyński P., Rola centrów nauki w przyrodniczej edukacji nieformalnej na przykładzie centrum nowoczesności młyn wiedzy w Toruniu [w:] Prace komisji edukacji geograficznej, red. E. Szkurłat, A. Głowacz, Wyd. UŁ, Łódź 2014.

Pogorzelska A., Zagadnienie kompetencji zawodowych w kontekście zachowań transgresyjnych – informacja z badań, „Szkoła – Zawód – Praca” 2016, nr 12.

Pyżalski J., Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli? [w:] Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce– mapa głównych szans i zagrożeń, red. J. Pyżalski, N. Walter, Wyd. UAM, Poznań 2021.

Sławiński S., Dębowski H., Michałowicz H., Urbanik J., Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, IBE, Warszawa 2014.

Sławiński S., Mała encyklopedia zintegrowanego sytemu kwalifikacji, IBE, Warszawa 2017.

Stalończyk I., Edukacja formalna i pozaformalna w procesie kształtowania społeczeństwa wiedzy, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2014, nr 37.

Strykowski W., Media i edukacja medialna w tworzeniu współczesnego społeczeństwa [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, eMPi², Poznań 2002.

Szlęk A., Uczyć się inaczej – nowe kompendium wiedzy na temat edukacji pozaformalnej, Fundacja Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013.

Trempała E., Edukacja formalna (szkolna) i edukacja nieformalna (równoległa, nieszkolna, pozaszkolna), „Przegląd Pedagogiczny” 2011, nr 1.

Walat W., Architektoniczna przestrzeń edukacyjna w wymiarze nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, „Szkoła – Zawód – Praca”, Bydgoszcz 2017, nr 14.

Walat W., Poszukiwanie nowego modelu edukacji w oparciu o idee kognitywizmu i konstruktywizmu, „Edukacja – Technika – Informatyka”, Rzeszów 2010, nr 1.

Warchoł T., Wybrane rodzaje aktywności uczniów szkoły podstawowej w edukacji pozaformalnej, Rzeszów 2021.

Wilczek M., Formalne i nieformalne aspekty zdobywania wiedzy przez Internet – próba modelowego ujęcia, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2017, nr 6.

Witkowski J., Szkoła po pandemii ponownie czy od nowa?, https://publica.pl/teksty/szkola-po-pandemii-ponownie-czy-od-nowa-68993.html

Published

2022-12-15

How to Cite

Warchoł, T. (2022). Modern trends in educational development in an educational society. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 147–155. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.9

Issue

Section

Man in the face of current socio-cultural changes