Meandry zarządzania zmianą w polskiej edukacji: przypadek gimnazjów
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.3Słowa kluczowe:
zarządzanie oświatą, reformy edukacyjne, zarządzanie publiczne, zarządzanie zmianąAbstrakt
Autorka analizuje zmiany w polskim systemie edukacji na przykładzie gimnazjów, które zostały wprowadzone w ramach reformy z 1999 roku, a następnie zlikwidowane w 2017 roku. Można przyjąć, że proces wprowadzania i likwidacji gimnazjów w polskim systemie edukacji jest przykładem zmian o charakterze systemowym. Reforma edukacyjna z końca lat 90. miała na celu podniesienie jakości kształcenia, wyrównanie szans edukacyjnych oraz dostosowanie systemu oświaty do wymogów nowoczesnego społeczeństwa. Zauważono, że przez lata funkcjonowania gimnazjów poprawiły się znacząco wyniki egzaminów. Znalazło to potwierdzenie w badaniach międzynarodowych PISA. Pomimo tych osiągnięć gimnazja borykały się z wieloma problemami, w tym społecznymi i organizacyjnymi. Nasilała się krytyka tej organizacyjnej formy oświaty, głównie z powodu licznych symptomów patologicznych zachowań uczniów. Dlatego też w 2017 roku wprowadzono reformę prowadzącą do likwidacji gimnazjów i powrotu do struktury 8-letniej szkoły podstawowej oraz 4-letniego liceum. Reforma ta wzbudziła liczne kontrowersje. W artykule omówiono motywy stojące za tą decyzją, jej realizację oraz skutki – zarówno organizacyjne, jak i społeczne.
Celem artykułu jest analiza procesu wprowadzania i likwidacji gimnazjów w polskim systemie edukacji w kontekście szeroko pojętych zmian społecznych, politycznych i edukacyjnych. Praca jest próbą odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu reforma z 1999 roku, wprowadzająca gimnazja, oraz reforma z 2017 roku, która je zlikwidowała, wpłynęła na funkcjonowanie systemu oświaty w Polsce.
W artykule opisano genezę i cele obu reform edukacyjnych oraz funkcjonowanie gimnazjów w praktyce pokazując zarówno ich sukcesy jak i wyzwania. Dokonano próby oceny w jaki sposób wspomniane zmiany wpłynęły na kluczowe grupy interesariuszy – uczniów, nauczycieli, rodziców i organy prowadzące szkoły. W pracy poruszono również kwestie społecznego odbioru reform. Podsumowując wpływ zmian na system edukacji, starano się wskazać kluczowe wnioski dla przyszłych reform oświatowych, podkreślając jednocześnie znaczenie długofalowego planowania oraz uwzględniania potrzeb uczniów, rodziców, nauczycieli i społeczności lokalnej. Na tle doświadczeń polskiego systemu edukacji przedstawiono refleksje dotyczące znaczenia długofalowego planowania w reformach systemowych oraz stabilności w polityce oświatowej.
Downloads
Bibliografia
Białecki I., Nierówności edukacyjne w Polsce, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 1999, nr 14.
Bogaj A., Efektywność edukacyjna gimnazjum na tle międzynarodowym (badania PISA), [w:] M. Bogaj, Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce 2006, s. 165-172.
Czerepaniak-Walczak M., Edukacyjne dyskursy http:// ip.univ.szczecin.pl/~edipp* opublikowano dnia: 20. 07. 1999 (dostęp: 6.06.2025).
Ćwikliński A., Zmiany w polskiej edukacji w okresie globalizacji, integracji i transformacji systemowej, Poznań 2005.
Denek K., O nowy kształt edukacji, Toruń 1998.
Długosz P., Nierówności edukacyjne jako problem społeczny w społeczeństwach posttransformacyjnych, „Zeszyty Pracy Socjalnej”, 2017, z. 2, s. 143-156 doi: 10.4467/24496138ZPS.17.010.7317 (dostęp: 26.05.2025).
Dutkiewicz W., Procesy integracyjne w gimnazjach, [w:] M. Bogaj, Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce 2006, s. 24.
Edukacja narodowym priorytetem. Raport o stanie i kierunkach rozwoju edukacji narodowej w PRL, Warszawa-Kraków 1989.
Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej. Raport o stanie edukacji 2014, Warszawa 2015, s. 145 – 221.
Egzaminy zewnętrzne z pożytkiem dla edukacji https://www.prawo.pl/oswiata/egzaminy-zewnetrzne-z-pozytkiem-dla-edukacji,131218.html dostęp 6.06.2025.
Flejterska E., Rosa G., Usługi edukacyjne, [w:] S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa, (red.), Współczesna ekonomika usług, Warszawa 2005.;
Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G., (red.), Współczesna ekonomika usług, Warszawa 2005, s. 535.
Furmanek W., Problemy wychowawcze w gimnazjum, [w:] M. Bogaj, Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce 2006.
Gęsicki J., Przemiany w edukacji, [w:] M. Maroda, Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI w., Warszawa 2002.
Gmerek T., Konstruowanie (nie)równości w edukacji – teoria i rzeczywistość, [w:] P. Kostyło (red.), Szkoła równych szans. Namysł teoretyczny i rozwiązania praktyczne, Bydgoszcz, Warszawa 2019.
Herbst M., i.in., Bilans zmian instytucjonalnych. Polska oświata w okresie transformacji, Warszawa 2015.
Herbst M., Levitas A., Decentralizacja oświaty w Polsce 2000-2010: czas stabilizacji i nowe wyzwania, [w:] M. Herbst (red.), Decentralizacja oświaty, tom 7, Warszawa 2013.
Herbst M., Realizacja zadań oświatowych przez powiaty, [w:] G. Gorzelak, B. Jałowiecki, M. Stec, (red.), Reforma terytorialnej organizacji kraju. Dwa lata doświadczeń, Warszawa 2001. Jeżowski A., Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, Warszawa 2012.
Herczyński J., Modele decentralizacji oświaty, [w:] M. Herbst (red.), Decentralizacja oświaty, tom 7, Warszawa 2013.
Jung-Konstanty S., Polityka edukacyjna w gminie, „Zeszyty Naukowe Instytutu Zarządzania i Marketingu Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, Częstochowa 2009.
Jung-Konstanty S., Racjonalizacja jako jeden z aspektów zarządzania oświatą w gminie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 44, t.1 Nowoczesne przedsiębiorstwo, Szczecin 2009.
Jung-Konstanty S., Zarządzanie zmianami systemowymi i relacjami z interesariuszami w oświacie w Polsce w pierwszych dekadach XXI wieku, Kraków 2023.
Kamińska J., Sukces, czy nie? Co międzynarodowe badania mówią o polskiej edukacji, 2016 https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-sukces-czy-nie-co-miedzynarodowe-badania-mowia-o-polskiej-ed,nId,2318177 (dostęp: 15.05.2025).
Kamińska J., Sukces, czy nie? Co międzynarodowe badania mówią o polskiej edukacji, 2016 https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-sukces-czy-nie-co-miedzynarodowe-badania-mowia-o-polskiej-ed,nId,2318177 (dostęp: 15.05.2025).
Kocór M., Nauczyciele wobec zmian edukacyjnych w Polsce, Rzeszów 2006.
Kojro L., Możliwości wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży na podstawie doświadczeń nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty (województwo warmińsko-mazurskie) [w:] M. Bogaj, Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce 2006.
Kołaczek B., Dostęp młodzieży do edukacji. Zróżnicowania. Uwarunkowania. Wyrównywanie szans, Warszawa 2004.
Konarzewski K., Drugi rok reformy strukturalnej systemu oświaty: fakty i opinie, Warszawa 2002.
Kosiorek M., Terenowe rady oświatowe w procesie uspołecznienia edukacji szkolne,. „Rocznik Pedagogiczny”, 2018, nr 41, file:///C:/Users/SJ-K/Downloads/articles-433744.pdf.pdf (dostęp: 4.06.2025).
Kupisiewicz C.. Projekty reform edukacyjnych w Polsce. Główne tezy i wpływ na funkcjonowanie szkolnictwa, Warszawa 2006.
Kupisiewicz Cz. Szkolnictwo w okresie przebudowy, Warszawa 1999.
Kwieciński Z., Edukacja wobec opóźnienia kulturowego, „Nauka” 2013, nr 1. file:///C:/Users/SJ-K/Downloads/adminnauka,+N%23113-02-Kwieci%C5%84ski.pdf (dostęp: 25.05.2025).
Kwieciński Z., O rożnym rozumieniu „równych szans” edukacyjnych, [w:] P. Kostyło (red.), Szkoła równych szans. Namysł teoretyczny i rozwiązania praktyczne, Bydgoszcz, Warszawa 2019.
Mazur J., Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014. Warszawa 2015.
Mazurkiewicz G., Berdzik J., Modernizowanie nadzoru pedagogicznego: ewaluacja jako podstawowa strategia rozwoju edukacji, [w:] G. Mazurkiewicz, (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, Kraków 2010.
Mazurkiewicz G., Berdzik J., System ewaluacji oświaty: model i procedura ewaluacji zewnętrznej, [w:] G. Mazurkiewicz, (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Odpowiedzialność, Kraków 2010.
MEN, Ministerstwo Edukacji Narodowej o zasadach finansowania oświaty w 1999 roku, „Biblioteczka Reformy”, Warszawa 1999, nr 6.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Założenia reformy systemu edukacji, Warszawa 1998.
Nalaskowski A., Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji, Toruń 1997.
Nowa Encyklopedia Powszechna PWN, t. IV, Warszawa 1996.
Papież J., Szkoła jako miejsce wykluczenia i marginalizacji społecznej, „Studia Elbląskie” 2009, nr 10, s. 299-311, https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/studia-elblaskie/2009-tom-10/studia_elblaskie-r2009-t10-s299-311.pdf (dostęp: 5.05.2025).
Popławska A., Autonomia nauczyciela w reformowanej szkole, [w:] A. Karpińska, M. Zińczuk, K. Kowalczuk, (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021, s. 77-96, DOI: 10.15290/nwwre.2021.05 (dostęp: 3.06.2025).
Przewłocka J., Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach. Raport z badania, Warszawa 2015.
Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele, Warszawa 2014, https://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-o-stanie-edukacji-2013.pdf (dostęp: 27.05.2025).
Raszewska-Skałecka R., Decentralizacja zadań oświatowych w kontekście wyzwań i oczekiwań społecznych, [w:] M. Giełda, R. Raszewska-Skałecka, (red.), Administracja publiczna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych, Wrocław 2015, s. 145-170, https://prawo.uwr.edu.pl/wp-content/uploads/sites/210/2022/08/R.Raszewska_Skalecka_R_Decentralizacja_zadan_oswiatowych.pdf (dostęp: 4.06.2025).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, 2009, Dz.U. z 2009 r. nr 168, poz. 1324.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. 2000 nr 70 poz. 825.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, Dz.U. 2012 poz. 411.
Rudnicka E., Blaski i cienie awansu zawodowego nauczycieli, https://www.profesor.pl/publikacja,9669,Artykuly,Blaski-i-cienie-awansu-zawodowego-nauczycieli (dostęp: 6.06.2025).
Sitek M., Porozmawiajmy serio o egzaminach zewnętrznych https://wiedzadlapolityki.wordpress.com/2016/02/04/porozmawiajmy-serio-o-egzaminach-zewnetrznych/ dostęp 5.06.2025
Sobańska A., Założenia projektu badawczego Monitorowanie reformy systemu oświaty oraz metody badawcze, [w:] Zmiany w systemie oświaty. Wyniki badań empirycznych, Warszawa 2002.
Stankiewicz L., Słownik organizacji i kierowania w oświacie, Toruń 1999.
Szaleniec H., Dolata R., Funkcje krajowych egzaminów w systemie edukacji, „Polityka Społeczna” 2012, nr 1, s. 37-41.
Szczepanek M., Przemiany polskiego systemu edukacji podstawowej od lat 80. XX wieku, „Edukacja-Technika-Informatyka,” 2018, nr 4 (26), s. 524–528, https://repozytorium.ur.edu.pl/server/api/core/bitstreams/611dcd3f-a7e4-4165-b6c8-ded41c87e129/content (dostęp: 3.05.2025).
Szymański M. J., Kryzys i zmiana, Kraków 2002.
Szymański M. J., W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce, Kraków 2004.
Szymański M., Nowe nierówności społeczne a edukacja, [w:] P. Kostyło (red.), Szkoła równych szans. Namysł teoretyczny i rozwiązania praktyczne, Bydgoszcz, Warszawa 2019.
Śliwerski B., Analiza polityki oświatowej wobec pozoru demokracji w szkolnictwie publicznym. „Rocznik Pedagogiczny” 2005, nr 38.
Śliwerski B., Co to znaczy dobra szkoła? „Nowa Szkoła” 1997, nr 3.
Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2010.
Śliwerski B., Remanent reformowania oświaty w III RP, „Edukacja i Dialog” 1999, nr 3.
Ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej, Dz.U. 2004 nr 49 poz. 463.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U.2004, nr 256, poz. 2572 z póź. zm.; Szczupaczyński J., Edukacja a zarządzanie: podręcznik akademicki. Pułtusk 2004, s. 14.
Walkowska W., Edukacja, [w:] L. Frąckiewicz (red.), Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów, Katowice 2002.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.