Muzykoterapia czy filetyka muzyczna w szkole?
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.11Słowa kluczowe:
muzykoterapia, filetyka muzyczna, uczeń, szkołaAbstrakt
W artykule skupiono się na wyjaśnieniu koncepcji muzykoterapii i filetyki muzycznej w szkole. Filetyka muzyczna jest definiowana jako artystyczno-pedagogiczna dyscyplina, pozostająca w ścisłym związku z muzykoterapią. Stara się tworzyć własne, nowe sposoby postępowania, które mają podstawę w muzykoterapii, ale wymagają innej procedury i podejścia w realizacji. Filetyka muzyczna to nowo powstająca dyscyplina, stojąca na pograniczu edukacji muzycznej i muzykoterapii. Jest korzystna w szkołach, w których nauczyciele używają różnych metod pracy z muzyką, rytmem i głosem. W artykule porównano koncepcje i wyjaśnienia podstawowych misji muzykoterapii i filetyki muzycznej w procesie edukacyjnym.
Downloads
Bibliografia
Autor neznámy, nedatované. [cit.2019.01.28.] Dostupné na internete: https://novepr ibehy.webnode.cz/news/muzikoterapia/.
Beníčková M., Specifické poruchy učení a chování z pohledu metodiky hudby těla (2. díl).In Speciální pedagogika, ročník 20, číslo 2, s. 122–135.
Drlíčková S., Friedlová M., Kantor J., Specifika skupinové muzikoterapie u klienti se speciálními potřebami, [v:] Dimenzia muzikoterapie v praxi, výskume a edukácii, zborník z medzinárodnej konferencie, Bratislava, 2015, s. 118.
Fábry Lucká Z., Terapeutické intervencie a človek s viacnásobným postihnutím. Bratislava, Musica Liturgica, s. 84.
Gajdošíková Zeleiová. J., Muzikoterapia a psychoprofylaxia. In ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 3/2008 Sociální a zdravotní aspekty výchovy ke zdraví. MSD : Brno, 2008. s. 272.
Géringová J., Drlíčková S., Pejčochová H., Artefiletika a muzikofiletika jako cesta k sebepoznání, Ústí nad Labem 2010, s. 33.
Gevendová J., Metodika práce asistenta pedagoga, Olomouc 2015, s. 38.
Holzer J., Celostní muzikoterapie v praxi obecně [v:] Celostní Muzikoterapie v institucionální výchově, Olomouc, 2012, s. 142.
Jetmarová L., Využití muzikofiletiky v edukačním procesu na základní škole speciální a její vliv na klima třídy , [w] Diplomová práca, Brno, 2018, s. 20.
Kantor J., Lipský M., Weber J. et al., Základy muzikoterapie. Praha : Grada 2009, s. 118.
Kusý P., Quo vadis muzikoterapia a muzikofiletika na Slovensku?, „Psychiatria-psychoterapia-psychosomatika“ 2019, nr 26, s. 20.
Mátejová Z. – Mašura S., Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992, s. 183.
Mátejová Z., Základy teórie a praxe muzikoterapie. Bratislava : UK, 1993, s. 10.
Osvaldová M., Muzikoterapia ako intervenčný dynamizmus u osôb s postihnutím. Bratislava : Iris, 2015, s. 253.
Pekariková M., Význam ticha v pedagogickom diele M. Montessoriovej a jeho aplikácia do hudobnej výchovy. Múzy v škole, 2003, 8, č. 3–4, s. 13–17.
Počtová L., Vliv hudby na rozvoj osobnosti a využití muzikoterapeutickych technik a prvků v pedagogické praxi, Praha 2014, s. 145
Počtová L., Muzikofiletika jako prostředek prevence [w:] Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krízová intervence, Praha 2015, s. 325.
Polakovičová R., Účinnosť diverzitných terapií pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Škoviera A., Kapitoly zo špeciálnej výchovy hudbou. Bratislava : Metodicko – pedagogické centrum, 2006, s. 35.
Šperka M., Muzikofiletika v predškolskom a mladšom školskom veku [v:] Expresívne terapie vo vedách o človeku – Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky,Bratislava, 2016 , s. 72.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.