Praca zdalna wśród polskich logopedów - raport z badań
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.13Słowa kluczowe:
logopedia, praca zdalna, terapia logopedycznaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie opinii polskich logopedów na temat wykonywania zawodu logopedy w formie zdalnej. Przytoczone i opisane w artykule wyniki są częścią badań, w których analizowano wykorzystanie nowoczesnych technologii w 5 obszarach zawodowej aktywności logopedów: profilaktyce, diagnozie, terapii, samorozwoju, współpracy z innymi (konsultacje). Badania przeprowadzono w 2023 r. w formie ankiety internetowej. Wzięło w nich udział 105 respondentów, logopedów z różnym stażem w zawodzie. Jak się okazało, polscy logopedzi preferują pracę stacjonarną, twarzą w twarz z pacjentem w gabinecie. Wśród wad pracy zdalnej wskazano: niechęć pacjentów do prowadzenia działań w takiej formie, trudność skupienia (szczególnie u małych dzieci), problemy techniczne. Do zalet pracy zdalnej można zaliczyć: lepsze zaangażowanie rodziców, możliwość współpracy z pacjentami, którym trudno jest dojechać do gabinetu, czy urozmaicenie terapii.
Bibliografia
Agheana V., Popovici D.V., Efficiency and results in online speech therapy [w:] Designing for Digital Wellbeing, red. D. Rad, T. Dughi, R. Maier, S. Ignat, Szwajcaria 2023, https://doi.org/10.3726/b20346, s. 175–189.
Attwell G.A., Bennin K.E., Tekinerdogan B., A Systematic Review of Online Speech Therapy Systems for Intervention in Childhood Speech Communication Disorders, “Sensors” 2022, 22, 9713, https://doi.org/10.3390/s22249713.
Bayati B., Ayatollahi H., Speech therapists’ perspectives about using tele-speech therapy: a qualitative study, “Disability and Rehabilitation: Assistive Technology” 2023, https://doi.org/10.1080/17483107.2021.1900933, s. 621–626.
Gebreselassie J., Logopedzi i pomoc logopedyczna w czasach pandemii COVID-19 – doniesienia z badań, „Wychowanie w Rodzinie” 2022, nr 1, t. XXVI, https://doi.org/10.34616/wwr.2022.1.245.257.
Karowicz A., Przeszkody i wyzwania w pracy zawodowej logopedy podczas pandemii COVID-19, „Logopaedica Lodziensia” 2021, nr 5, https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.06, s. 87–104.
Karowicz A., Terapia logopedyczna online z perspektywy logopedów, “Kultura i Wychowanie” 2021, nr 2(20), https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_04ak, s. 57–71.
AFAST Powiedz to!, https://afast.pl/ (dostęp: 20.12.2023).
Boardmaker, http://www.boardmaker.pl/ (dostęp: 28.12.2023).
Chodzą słuchy, że gadają już maluchy. Karolina Nowak-Kuna, https://www.facebook.com/profile.php?id=100066883667580 (dostęp: 28.12.2023).
Kokolingo.pl, https://www.kokolingo.pl/ (dostęp: 20.12.2023).
Logopeda przedszkolny – Aleksandra Rosińska, https://www.facebook.com/profile.php?id=100063578651098 (dostęp: 28.12.2023).
Logopedki bez hejtu!, https://www.facebook.com/groups/189717264957450 (dostęp: 20.04.2024).
Logopedia PRO, https://www.nowaera.pl/terapiairozwoj/logopedia (dostęp: 20.12.2023).
Logopedia – pytania i odpowiedzi, https://www.facebook.com/groups/2247358828868052 (dostęp: 20.04.2024).
LogoTest.pl, https://www.logotest.pl/ (dostęp: 20.12.2023).
Mówik, https://www.mowik.pl/ (dostęp: 28.12.2023).
mTalent, https://www.mtalent.pl/ (dostęp: 20.12.2023).
Multilada Star Words, https://multilada.pl/projekty/starwords/ (dostęp: 20.12.2023).
Myo moves, https://www.myo-moves.com/ (dostęp: 20.12.2023).
Tobi Dynavox, https://us.tobiidynavox.com/ (dostęp: 28.12.2023).
Quinera BJ Live, https://qinera.com/en/ (dostęp: 28.12.2023).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.