Prognozowanie liczby pasażerów lotniczych w Stanach Zjednoczonych pod kątem utrzymania bezpieczeństwa ekonomicznego w okresie skutków COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/polispol.2021.3.3

Keywords:

bezpieczeństwo ekonomiczne, transport lotniczy, prognozowanie, analiza danych, pandemia COVID-19

Abstract

Celem badania jest prognoza liczby pasażerów przewiezionych drogą lotniczą w Stanach Zjednoczonych na lata 2021-2022. Prognozę poprzedza wielowymiarowa analiza porównawcza liczby pasażerów przewiezionych drogą lotniczą w Stanach Zjednoczonych od 1 stycznia 2019 r. do 2 listopada 2021 r. Aby osiągnąć ten cel, dane pogrupowano jako zmienne zależne: lata, miesiące-lata. Zaobserwowane podobieństwa, analiza i ocena literatury oraz własne doświadczenia pozwoliły na prognozowanie danych pierwotnych na przyszłość. Uzyskane wyniki wskazują na rosnący trend liczby pasażerów przewożonych drogą lotniczą w Stanach Zjednoczonych. Prognoza na okres od 3 listopada 2021 do 31 grudnia 2022 to 837 459 877 potencjalnych pasażerów lotniczych w Stanach Zjednoczonych. Odchylenie standardowe uzyskanej prognozy wyniosło 255 680,3, średnia arytmetyczna 1 975 141 pasażerów, a mediana 1 998 478 pasażerów. Obserwowane podobne trendy w identycznych miesiącach lipiec-październik w 2019 i 2021 roku oraz analiza literatury i własnych doświadczeń pozwoliły na wybór metody prognozowania liczby pasażerów przewiezionych drogą lotniczą w Stanach Zjednoczonych na przyszłość. Wykryte prawidłowości jako powtarzające się trendy w liczbie pasażerów lotniczych przewożonych w Stanach Zjednoczonych na zasadzie dynamicznej mogą posłużyć do ich prognozowania na przyszłość.

Published

2021-11-07

How to Cite

Kozicki, B. ., Britchenko, I. ., Ovsepyan, A. ., & Grabowska, S. (2021). Prognozowanie liczby pasażerów lotniczych w Stanach Zjednoczonych pod kątem utrzymania bezpieczeństwa ekonomicznego w okresie skutków COVID-19. Studies in Politics and Society, 19(3), 36–49. https://doi.org/10.15584/polispol.2021.3.3

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)