Najnowsze polskie witraże sakralne

Autor

  • Maria Zychowska Kraków, Politechnika Krakowska

Słowa kluczowe:

witraż współczesny, twórcy, Polska

Abstrakt

Celem artykułu jest ogólne przedstawienie najnowszego witrażownictwa polskiego, a nie tylko wyboru określonej kategorii twórców i realizacji bardziej znanych pracowni witrażowych, co pociągnęłoby za sobą z pewnością subiektywną ocenę oraz zafałszowanie stanu rzeczywistego. Bowiem o jakości i całościowym obrazie tej gałęzi sztuki nie decydują wyłącznie jednostkowe dokonania artystyczne, zwłaszcza gdy stanowią one zdecydowaną mniejszość. Rozważając najnowszą polską sztukę witrażową należy zauważyć jej specyfikę i odmienność w stosunku do równoległych dokonań zagranicznych. Różnice te dotyczą przede wszystkim zagadnień technologicznych. Szeroka gama dokonań, wielkie bogactwo formalne, zasięg i skala, a także – jak wydaje się – stały rozwój lokują polskie witrażownictwo wysoko w dorobku europejskim.

Opublikowane

2008-12-15

Jak cytować

Zychowska, M. (2008). Najnowsze polskie witraże sakralne. Sacrum Et Decorum, (1), 124–138. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/setde/article/view/4962

Numer

Dział

ARTYKUŁY

Inne teksty tego samego autora