Artystyczny świat Unbo Kim Kich’anga* (1914–2001) i cykl Życie Jezusa: tradycja, nowoczesność i wiara w malarstwie koreańskim

Autor

  • Yisoon Kim Hongik University, Seul

DOI:

https://doi.org/10.15584/setde.2025.18.4

Słowa kluczowe:

Unbo, Unp’o, Wystawa Sztuki Chosŏn, malarstwo religijne, Życie Jezusa, malarstwo ludowe, malarstwo rodzajowe, kubizm, babosansu, babohwajo, munjado, pejzaże niebiesko-zielone, kolorowe malarstwo portretowe, Idang Kim Ŭnho, Uhyang Park Raehyŏn, malarstwo koreańskie, malarstwo wschodnie, Narodowa Wystawa Sztuki Republiki Korei (Gukjeon), wspólna wystawa małżonków

Abstrakt

Artykuł analizuje życie i twórczość Unbo Kim Kich’anga (1914–2001), przedstawiciela koreańskiego malarstwa nowoczesnego
i współczesnego. Dzieli je na trzy okresy, omawia historyczne znaczenie jego sztuki oraz cechy stylistyczne serii Życie Jezusa,
którą stworzył w latach 1952–1953 podczas ewakuacji z wojny koreańskiej. Kim stracił słuch w dzieciństwie, mimo to przezwyciężył
swoją głuchotę, tworząc ponad dziesięć tysięcy prac w ciągu 65 lat, jego styl artystyczny wahał się między tradycyjnym
i nowoczesnym, orientalnym a zachodnim, realizmem i abstrakcją. Trzydziestoczęściowa seria Życie Jezusa jest oryginalnym
obrazem sanktuarium, który nie tylko przedstawia Chrystusa i towarzyszące Mu postacie jako Koreańczyków, lecz także indygenizuje historię w koreańskiej przestrzeni w formie późnych obrazów ludowych Chosŏn. Jawi się jako przykład osobistej wiary artysty tęskniącego za zbawieniem od bólu wojny koreańskiej, która wówczas trwała. Artykuł analizuje ikonografię, kompozycję i strategię narracyjną serii, aby odkryć wyjątkowość obrazów Kima oraz jej formacyjne i historyczne znaczenie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ch’oe Pyŏngsik, Unbo Kim Kich’ang yesullon yŏn’gu [Studies on the Theory of Art of Unbo Kim Kich’ang], Sŏul: Tongmunsŏn, 1997.

see t’rŏjint’ kŭrin sŭt’a chakka, minjong kuwŏn somang tamŭn t’rpuhwal hut’ [A star painter of the 20th century who painted royal portraits, After the resurrection, expressing the desire/wish for the liberation of the nation], “K’ŭrisŭch’ŏnt’udei” (https://www.christiantoday.co.kr/news/361463).

https://maria.catholic.or.kr/sa_ho/album/album_view.asp?menugubun=saint&infoid=640&id=8001

Lee Chinhŭi, Han’gukchŏng hwap’ungŭro p’yohyŏndoen sŏnghwaŭi chohyŏngjŏng t’ŭkching yŏn’gu [A Study of Religious Painting Forms in the Style of Korean Genre Painting], Master’s thesis, Kyunghee University, 2007.

Lee Chŏngchin, 1970nyŏndae han’gung shilgyŏngsansuhwa yŏn’gu [A Study of Korean Realistic Landscapes of the 1970s], “Han’gukkŭnhyŏndaemisulsahak” (Han’gukk ŭnhyŏndaemisulsahak’oe, 2015), pp. 207–238.

Lee Kyŏngsŏng, ‘Unbojŏn’ e puch’yŏ [Dedicated to Unbo’s Exhibition], in: Unbo Kim Kich’ang chŏnjaktorok V, p. 315.

Haebang ihu haeoe sŏn’gyobuŭi ipkukkwa hwaltong [The Arrival and Activities of Foreign Missionaries after Liberation], “Hyŏndaegidokkyo ch’ongsŏ” 4 kwŏn (Hyŏndaegidokkyoyŏn’guso, 2009.7), pp. 162–214.

Kim Yisoon, 1970 nyŏndae misulgadŭrŭi chŏngch’esŏng ch’atkir t’rhan’gukchŏgin kŏtt’kwa t’rtongyangjŏgin kŏtt’ŭi ch’akchong

[Searching for the Identity of Artists of the 1970s: The Intertwining of “Korean” and “Eastern”], “Misulsayŏn’gu” 39(2020), pp. 213–240. DOI: https://doi.org/10.52799/JAH.2020.12.39.213

Kim Kich’ang, Ch’immugŭi segyeesŏ [In the World of Silence], Sŏul: Minŭmsa, 1976.

Kim Kich’ang, Ch’immugŭi shimyŏnesŏ [In the Abyss of Silence], Sŏul: Pŏpchogak, 1988.

Kim Kich’ang, Ch’immukkwa hamkke yesulgwa hamkke [With Silence, with Art], Sŏul: Kyŏngmimunhwasa, 1978.

Kim Kich’ang, Haebanggwa tongyanghwaŭi chillo [Liberation and the Way of Eastern Painting], “Chohyŏngyesul” 1 Ho (1946.3.30.), pp. 7–8.

Kim Kich’ang, Hwabangyŏjŏk (畫房餘滴)[Drops from the Painting Studio], Sŏul: Hagwŏnsa, 1962.

Kim Kich’ang, Mal, naega chŭlgyŏ kŭrinŭn kkadak [Horses, why I like painting them], “Yŏsŏngdonga” (1980.11), s. 214.

Kim Kich’ang, Minhwaŭi pimil [The Secret of Folk Painting], “Ilgansŭp’och’ŭ” (1976.8.12.).

Kim Kich’ang, Naŭi aho [My artistic pseudonym], in: Hwabangyŏjŏk [Drops from the Painting Studio], Sŏul: Hagwŏnsa 1962, p. 64.

Kim Kich’ang, Naŭi kŭrim naŭi saenggang – ujuro pisanghago p’ŭn kalmang [My images, my thoughts – longing to soar into space], “Hyŏndaein” (1976.4), s. 152.

Kim Kich’ang, Naŭi saranggwa yesul [My Love and Art], Sŏul: Chŏngusa, 1977.

Kim Kich’ang, Naŭi shimhon pach’in kan ssŭn yesuŭi iltaegi [The story of Jesus in a gat, to whom I gave/entrusted my heart and soul/spirit], in: Yesuŭi saengae, Sŏul: Kyŏngmimunhwasa, 1978.

Kim Kyŏngyŏn, 1950 nyŏndae han’gung sumuk’waŭi ch’usangjŏng kyŏnghyang [Abstract Trends in Korean Ink Painting in the 1950s], Master’s thesis, Hongiktaehakkyo Taehagwŏn, 1993.

Kim Michŏng, Unbowa Uhyang, 40 nyŏnmanŭi nadŭri [Unbo and Uhyang, 40 Years of Travels], Unbomisulgwan, 2011.

Kim Miri, Chŏgori ipko yesu ingt’aehasyŏnne, chosŏnŭi Maria [Clad in jeogori and pregnant with Jesus, Mary of Chosŏn], “Chosŏnilbo”, 2014.1.28.

Kim Yongchun, Minjongmunhwa munje [The Question of National Culture], “Shinch’ŏnji” (1947.1), pp. 128–136.

Kim Yongchun, Tongyanghwa, minjokchŏng saekch’ae t’aedong [Eastern Painting, the Birth of National Colours], “Tongailbo” (1949.12.1.).

Kim Sŭngt’ae, Ilche malgiŭi Han’gukkyohoe [Korean Church of the End of the Japanese Occupation], “Han’gukkidokkyowa yŏksa” 2ho (1992.11), pp. 8–21.

Kwimŏgŏri sonyŏn mijŏn ipsŏn, 18seŭi Kim Kich’ang kun, [A deaf boy wins an art exhibition, 18-year-old Kim Kich’ang], “Chosŏnilbo” (1931.5.24.).

Myŏng Kyŏngcha, Unbo Kim Kich’ang hoehwae nat’anan kidokkyojŏng sŏnghyang [Christian Tendencies in Unbo Kim Kich’ang’s Painting], Master’s thesis, Suwon University, 2004.

O Kwangsu, Kim Kich’ang · Pak Raehyŏn: Kurŭm sanae (Unbo)wa piŭi kohyang (Uhyang) [Kim Kich’ang · Pak Raehyŏn: The Man of Clouds (Unbo) and the Hometown of Rain (Uhyang)], Sŏul: Chaewŏn, 2003.

Park Chŏngse, Keil (J. Gale) ŭi T’yŏlloryŏktyŏngkwa kimjun’gŭnŭi p’ungsoksapto [Translation of ‘The Pilgrim’s Progress’ by J. Gale and illustrations by Kim Chunkŭn], “Shinhangnondan” 60 (Yŏnsedaehakkyo Han’gukkidokkyomunhwayŏn’guso, 2010), pp. 63–91. DOI: https://doi.org/10.17301/tf.2010.60..003

Park Raepu, Han’gugŭi myŏnghwa, hyŏndaesŏngeŭi yŏlchŏng 60nyŏn – Unbo Kim Kich’angŭi pabosansu [Korean Masterpieces, 60 Years of Passion for Modernity – Naive Landscapes by Unbo Kim Kich’ang], “Han’gugilbo” (1992.5.20.).

Pang Sŏngchu · Yang Chunsŏk, 1948nyŏn ‘chonggyoŭi chayu’ chohang chejŏngŭi chŏngch’isa [The political history of the introduction of the ‘freedom of religion’ clause in 1948], “Han’gukchŏngch’ihak’oebo” 53chip 5ho (2019 kyŏul), pp. 101–129. DOI: https://doi.org/10.18854/kpsr.2019.53.5.005

Sim Yŏngok, Chosŏnmisulchŏllamhoe chakp’umŭi chosŏnhyangt’osaeng pip’yŏng yŏn’gu [A Critical Study of the Local Colour of Chosŏn in the Works of the Chosŏn Art Exhibition], “Tongyangyesul” 48 (Han’guktongyangyesurhak’oe, 2020.8), pp. 25–54. DOI: https://doi.org/10.19078/ea.2020.48.2

Sim Yŏngok, Unbo Kim Kich’angŭi Yesuŭi saengae chakp’umŭl t’onghan kidokkyo t’och’ak’wa tamnon [A Treatise on the Indigenisation of Christianity Based on ‘The Life of Jesus’ by Unbo Kim Kich’ang], “Shinhakkwa hangmun” 22.3(2020), pp. 34–66. DOI: https://doi.org/10.56035/tod.2020.22.3.34

Song Pyŏngton, Mijŏn’gwallam [A Visit to the Art Exhibition], “Chosŏnilbo”(1934.6.8.).

Unbo Kim Kich’ang, chŏnjaktorok I–V [The Complete Catalogue of the Works of Unbo Kim Kich’ang I–V], Sŏul: API, 1994.

Unbo Kim Kich’ang, Namgyŏnghwarang, 1976.

Unbo Kim Kich’ang (P’alsun’ginyŏmdaehoegojŏn) [Competition Classics on the Eightieth Birthday], Sŏul: API, 1993.

Unbo Kim Kich’ang sŏnghwajŏn [An Exhibition of Unbo Kim Kich’ang’s religious paintings], Kyŏngmihwarang, 1978.

Unbo Kim Kich’ang, Sŏul: Kyŏngmimunhwasa, 1980.

Unbo Kim Kich’ang, Sŏul: API, 1989.

Unbo Kim Kich’ang, Kaellŏri Hyŏndae, 2000.

Unbo Kim Kich’ang, Sŏul: Kyŏngmich’ulp’ansa, 1980, p. 260.

Yesuŭi saengaer Unbo Kim Kich’angŭi kidokkyo sŏnghwajip [‘The

Life of Jesus’: A Collection of Christian Religious Paintings

by Unbo Kim Kich’ang], Sŏul: Kyŏngmimunhwasa, 1978.

Jezusa Unbo Kim Kich’anga], “Shinhakkwa hangmun”

3(2020), s. 34–66.

Song Pyŏngton, Mijŏn’gwallam [Wizyta na wystawie sztuki],

„Chosŏnilbo”(1934.6.8.).

Unbo Kim Kich’ang, chŏnjaktorok I–V [Katalog kompletny

dzieł Unbo Kim Kich’anga I–V], Sŏul: API, 1994.

Unbo Kim Kich’ang, Namgyŏnghwarang, 1976.

Unbo Kim Kich’ang (P’alsun’ginyŏmdaehoegojŏn) [Konkursowe

klasyki z okazji osiemdziesiątych urodzin], Sŏul: API,

Unbo Kim Kich’ang sŏnghwajŏn [Wystawa malarstwa religijnego

Unbo Kim Kich’anga], Kyŏngmihwarang, 1978.

Unbo Kim Kich’ang, Sŏul: Kyŏngmimunhwasa, 1980.

Unbo Kim Kich’ang, Sŏul: API, 1989.

Unbo Kim Kich’ang, Kaellŏri Hyŏndae, 2000.

Unbo Kim Kich’ang, Sŏul: Kyŏngmich’ulp’ansa, 1980, s. 260.

Yesuŭi saengaer Unbo Kim Kich’angŭi kidokkyo sŏnghwajip [Życie Jezusa: kolekcja chrześcijańskich obrazów religijnych Unbo Kim Kich’anga], Sŏul: Kyŏngmimunhwasa, 1978.

Opublikowane

2025-10-19

Jak cytować

Kim, Y. (2025). Artystyczny świat Unbo Kim Kich’anga* (1914–2001) i cykl Życie Jezusa: tradycja, nowoczesność i wiara w malarstwie koreańskim. Sacrum et Decorum, (18), 85–122. https://doi.org/10.15584/setde.2025.18.4

Numer

Dział

STUDIA