Monumental arrangements of the Łysa Góra ceramic panels in the decoration of church buildings
DOI:
https://doi.org/10.15584/setde.2020.13.6Keywords:
Łysa Góra, sacred architecture, ceramic composition, cladding, altar wallAbstract
Ceramic panels produced since 1960 in the “Kamionka” cooperative in Łysa Góra are one of the most versatile materials used for architectural decorations. They made it possible to create small “ceramic accents” as well as large-scale and monumental works. Compositions made of Łysa Góra panels, at first found mainly in secular buildings, started to appear in church architecture from the mid-1960s. The earliest was the cladding on the facade of the Chapel of the Holy Cross in Piaseczno by Krzysztof Henisz in 1965. The article presents realisations found in Polish and foreign churches. Most of the discussed compositions were created in the period when new rules of organisation resulting from the recommendations of the Second Vatican Council were introduced into church interiors. This important theme is also highlighted in the article. The last mentioned work - the altar wall in Harmęże by Anna Praxmayer - was created in the 21st century, just before the definitive demise of the factory in Łysa Góra.References
Archiwum Księży Sercanów w Tarnowie, Protokoły z 25.01.1968 roku, nlb.
Konstytucja o liturgii świętej, rozdz. VII: Sztuka sakralna i sprzęty liturgiczne, w: Wprowadzenie do liturgii, praca zbiorowa, Poznań–Warszawa–Lublin 1967, s. 603–604; Instrukcja do należytego wprowadzenia w życie Konstytucji o świętej liturgii, rozdz. V: Należyte budowanie kościołów i ołtarzy ułatwiające wiernym aktualne uczestnictwo, w: Wprowadzenie do liturgii, praca zbiorowa, Poznań–Warszawa–Lublin 1967, s. 624–626.
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie, parafia w Sieprawiu; AKM, APA 288; Komisja artystyczna 1964–1968, nlb.
Czermak K., Jubileuszowa wizyta u tarnowskich misjonarzy w Republice Konga, 2008, https://tiny.pl/7kwhs (dostęp: 8.01.2020).
Gancarz B., Stworzone w ogniu, https://tiny.pl/7kwhw (dostęp: 8.01.2020).
https://tiny.pl/7k9g7 (dostęp: 20.04.2020).
Kiedos J., Brzytwa A., Świadectwo śląskiego kapłana. Życie księdza Konrada Szwedy w 100-lecie urodzin, Katowice–Rybnik 2012.
Kostuch B., Kolor i blask. Ceramika architektoniczna oraz mozaiki w Krakowie i Małopolsce po 1945 roku, Kraków 2015.
Kostuch B., Czarodziej z Łysej Góry. Opowieść o Bolesławie Książku, Warszawa 2020.
Krasińska A., Współczesna sztuka sakralna. Ceramika w przestrzeni, „Za i przeciw” 1965, nr 43.
Kucza-Kuczyński K., Mroczek A.A., Nowe kościoły w Polsce, Warszawa 1991.
Makówka L., Sztuka sakralna na Górnym Śląsku w II połowie XX wieku. Malarstwo i rzeźba, Katowice 2008.
Pasierb J.S., Zagadnienie nowoczesnej sztuki kościelnej w świetle Konstytucji o liturgii, w: Wprowadzenie do liturgii praca zbiorowa, Poznań–Warszawa–Lublin 1967, s. 518–533.
Popiel J., Wnętrze kościoła w świetle odnowionej liturgii, w: Wprowadzenie do liturgii praca zbiorowa, Poznań–Warszawa–Lublin 1967, s. 534–549.
Popiel J., Problematyka duszpasterska sztuki chrześcijańskiej, w: Wprowadzenie do liturgii praca zbiorowa, Poznań–Warszawa–Lublin 1967, s. 550–562.
Pyka H., Trzynaście lat wolnego artysty Norberta Paprotnego, w: Ziemia Śląska, t. 6, red. L. Szaraniec, Katowice 2005.
Konstytucja o liturgii świętej, rozdz. VII: Sztuka sakralna i sprzęty liturgiczne, w: Wprowadzenie do liturgii, praca zbiorowa, Poznań–Warszawa–Lublin 1967, s. 603–604; Instrukcja do należytego wprowadzenia w życie Konstytucji o świętej liturgii, rozdz. V: Należyte budowanie kościołów i ołtarzy ułatwiające wiernym aktualne uczestnictwo, w: Wprowadzenie do liturgii praca zbiorowa, Poznań–Warszawa–Lublin 1967, s. 624–626.
Wprowadzenie do liturgii, praca zbiorowa, Poznań–Warszawa–Lublin 1967.
Ryba G., Rawenna, Wystrój wnętrza kościoła św. Maksymiliana Kolbe (Ravenna, Decorazione della chiesa San Massimiliano Kolbe), https://tiny.pl/7kwqt (dostęp: 8.01.2020).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sacrum et Decorum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
In line with the Open Access policy, authors retain full copyright to their articles – without restrictions.
Authors can deposit their articles in a repository of their choice.