Stylistics of Lviv religious monumental painting in the late 19th and early 20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/setde.2023.16.2

Keywords:

Lviv, religious painting, polychrome, stylistics, Historicism, Academism, Art Nouveau, Neo-Byzantinism

Abstract

This article is an attempt to analyse the stylistic changes in Lviv's religious monumental painting between 1890 and 1914. The best religious buildings of the capital of the Kingdom of Galicia and Lodomeria are characterised by an intense interaction of spatial arts. Lviv painters demonstrated their ability to solve a complex artistic problem - the creation of an architectural-painting ensemble. Their decorative works were characterised by an organic connection with the tectonics and function of the buildings. Decorating the interiors of large sacred buildings with the means of mural painting concretised their purpose.

 Lviv’s monumental painting, often associated with sacred architecture, was caught up in the patterns of academism of the time. In competition with Academism and Historicism, Art Nouveau in the works of Stanislaw Debicki, Kazimierz Sichulski, Marian Olszewski, Modest Sosenko and other artists, along with the Neo-Byzantine school of Mykhailo Boychuk, soon began to assume the function of the avant-garde.

References

Adamski J., Biernat M., Ostrowski J.K., Petrus J.T., Katedra łacińska we Lwowie, Kraków 2013.

Al. Fr., Tadeusz Popiel, „Nasz Kraj”, 1906, nr 6, s. 23.

Betlej A., Kościół p.w. św. Andrzeja Apostoła i klasztor OO. Bernardynów, w: Kościoły i klasztory Lwowa z okresu przedrozbiorowego. 2, oprac. Andrzej Betlej [et al.]; Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2012.

Betlej A., Kościół p.w. ŚŚ. Piotra i Pawła oraz dawne kolegium ks. Jezuitów, w: Kościoły i klasztory Lwowa z okresu przedrozbiorowego. 2, oprac. Andrzej Betlej [et al.]; Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2012.

Biernacka M., Sichulski Kazimierz, w: Słownik Artystów Polskich, t. X, Warszawa 2016, s. 406–423.

Biernat M., Kurzej M., Ostrowski J.K., Kościół p.w. Bożego Ciała i klasztor OO. Dominikanów, w: Kościoły i klasztory Lwowa z okresu przedrozbiorowego. 2, oprac. Andrzej Betlej [et al.]; Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2012.

Biriulow J., Bałła Józef, w: Słownik Artystów Polskich. Uzupełnienia i sprostowania do tomów I –VI, Warszawa 2003, s. 15–16.

Biriulow J., Polityński Karol Gustaw, w: Słownik Artystów Polskich, t. VIII, Warszawa 2003, s. 381–382.

Biriulow J., Secesja we Lwowie, Warszawa 1996.

Brzezina K., Kościół p.w. Św. Rodziny i klasztor OO. Reformatów, w: Kościoły i klasztory Lwowa z wieków XIX i XX, oprac. Andrzej Betlej [et al.]; Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2004.

Cerkva u Pidberizciach, „Diło”, 1908, nr 281, s. 3; 1909, nr 142, s. 2.

Gach I., Epocha mytropołyta: Uktains’ke obrazotvorcze mystectvo perszoji połovyny XX stolittia, Lviv 2017.

Gąsiorowski A., Topolski J. (red.), Wielkopolski słownik biograficzny, Warszawa–Poznań 1981.

„Gazeta Lwowska”, 1911, nr 85, 14. IV, s. 4.

Górski H., Bazylika oo. Franciszkanów, Kraków 2002.

Hrymaliuk R., Rozpysy ta ikony Modesta Sosenka, w: Cerkva Sviatoho Mykołaja u Zołoczevi, Lviv 2007.

Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy, Kraków 2016.

Miziołek J., Golgota Jana Styki w Forest Lawn. O największym obrazie świata i jego niezwykłej historii, „Konteksty: Polska sztuka ludowa: antropologia kultury, etnografia, sztuka”62, 2008, nr 1.

Olszewski M., Plac Maryacki, „Gazeta Wieczorna”, 1913, 13 VIII.

Orłowicz M., Wrażenia ze Skolskiego, „Kurier Lwowski”, 1917, nr 150.

Petrus J.T., Kościół parafialny p.w. Świętej Trójcy w Starym Siole, w: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 11, Kraków 2003.

Prykrasy Hałyc'kych rukopysiv XVI i XVII vv. Stavropygijs’koho muzeja zarysovani Modestom Sosenkom, red. I. Sviencic’kyi, Lviv 1923.

Ripko O., Bojczuk i bojczukisty, bojczukizm: Katałoh vystavky, Lviv 1991.

Roth L.J., Wystawa prac Kazimierza Sichulskiego, „Dziennik Polski”, 1911, nr 319, 20 XI.

Sadova-Mandziuk O., Riszniak O., Karol Polityns'kyi ta rozpysy zały dominikans'koho monastyria u Lvovi, w: Istorija religij v Ukraini. Naukovyj szczoricznyk, 2010, t. 2, s. 811–821.

Schröder A., Powszechna wystawa sztuki polskiej (VI), „Gazeta Lwowska”, 1910, nr 158, 15 VII, s. 4.

Semchyshyn-Huzner O., Cerkva Uspinnia Bohorodyci v smt Słavs’ke Skolivs’koho rajonu Lvivs’koji obł. Istorija pobudovy i ozdobłennia, „Narodoznavczi zoszyty”, 2009, nr 3–4, s. 469–480.

Semchyshyn-Huzner O., Modest Sosenko (1875–1920): Monografiya, Lviv 2020.

Semchyshyn-Huzner O., Malarstwo ścienne Modesta Sosenki. Charakterystyka stylu na podstawie reprezentatywnych przykładów, „Sacrum et Decorum”15, 2022, s. 103–109. DOI: https://doi.org/10.15584/setde.2022.15.5

Smirnow J., Katedra ormiańska we Lwowie: dzieje Archidiecezji Ormiańskiej Lwowskiej, Lwów, Przemyśl 2002.

Smirnow J., Dominikańska wystawa w Muzeum Historii Religii we Lwowie, „Kurier Galicyjski”, 2017, nr 4 (272), 28 II–16 III.

Sokoliuk L., Mychajło Bojczuk ta joho szkoła, Charkiv 2014, s. 40.

Wierzbicka A., Popiel Tadeusz, w: Słownik Artystów Polskich, t. VIII, Warszawa 2003, s. 398– 404.

Published

2023-12-15

How to Cite

Biriulow, J. (2023). Stylistics of Lviv religious monumental painting in the late 19th and early 20th century. Sacrum Et Decorum, (16), 7–24. https://doi.org/10.15584/setde.2023.16.2

Issue

Section

ARTICLES