Przyjazny dla twojej kieszeni – o semantyce słowa „przyjazny” we współczesnych tekstach reklamowych
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2016.7.10Abstrakt
The article presents semantics of an adjective friendly in contemporary advertising texts, in which it occurs not only in dictionary meanings, but also in new ones that have not been recorded in dictionaries yet. Friendly in the analysed advertisements means: ‘which is not harmful’, ‘cheap, economical’, ‘easy-to-use, simple’, ‘functional, practical, comfortable’, ‘adapted to one’s needs’, ‘meeting high standards’.Downloads
Bibliografia
Bralczyk J., 2004, Język na sprzedaż, Gdańsk.
Dobrzyńska T., 1995, Metafory wartościujące w publicystyce i wypowiedziach polityków [w:] Kreowanie świata w tekstach, red. A. M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin, s. 201–214.
Kamińska-Szmaj I., 1996, Slogan reklamowy – budowa składniowa, „Poradnik Językowy”, z. 4, s. 13–22.
Kamińska-Szmaj I., 1998, Słownictwo charakterystyczne dla tekstów reklamowych, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 5–11.
Kołodziej J., 1993, Reklama: gra słowami, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4, s. 78–91.
Kopeć U., 2008, Językowy obraz wartości w wypowiedziach licealistów (przyjaźń – miłość – nienawiść), Rzeszów.
Krauz M., 2014, Obraz przyjaźni w prasie [w:] Wartości w mediach, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 143–162.
Lizak J., 1997, Sposoby wartościowania w reklamie telewizyjnej skierowanej do dzieci, „Poradnik Językowy”, z. 8, s. 43–49.
Ożóg K., 2004, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.
Puzynina J., 1997, Słowo – wartość – kultura, Lublin.
Słabczyński R., 2014, Sprawdź i odbierz prezent – o słownictwie tematów e-maili marketingowych, „Słowo. Studia językoznawcze”, nr 5, s. 201–211.
Słabczyński R., 2015, Masakra – wyraz modny współczesnej polszczyzny, „Język Polski”, z. 3, s. 239–249.
Zimny R., 1995, Wartościowanie i magia w języku reklamy [w:] Kreowanie świata w tekstach, red. A. M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin, s. 239–254.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.