Przyjazny dla twojej kieszeni – o semantyce słowa „przyjazny” we współczesnych tekstach reklamowych

Autor

  • Robert Słabczyński Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2016.7.10

Abstrakt

The article presents semantics of an adjective friendly in contemporary advertising texts, in which it occurs not only in dictionary meanings, but also in new ones that have not been recorded in dictionaries yet. Friendly in the analysed advertisements means: ‘which is not harmful’, ‘cheap, economical’, ‘easy-to-use, simple’, ‘functional, practical, comfortable’, ‘adapted to one’s needs’, ‘meeting high standards’.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bralczyk J., 2004, Język na sprzedaż, Gdańsk.

Dobrzyńska T., 1995, Metafory wartościujące w publicystyce i wypowiedziach polityków [w:] Kreowanie świata w tekstach, red. A. M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin, s. 201–214.

Kamińska-Szmaj I., 1996, Slogan reklamowy – budowa składniowa, „Poradnik Językowy”, z. 4, s. 13–22.

Kamińska-Szmaj I., 1998, Słownictwo charakterystyczne dla tekstów reklamowych, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 5–11.

Kołodziej J., 1993, Reklama: gra słowami, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4, s. 78–91.

Kopeć U., 2008, Językowy obraz wartości w wypowiedziach licealistów (przyjaźń – miłość – nienawiść), Rzeszów.

Krauz M., 2014, Obraz przyjaźni w prasie [w:] Wartości w mediach, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 143–162.

Lizak J., 1997, Sposoby wartościowania w reklamie telewizyjnej skierowanej do dzieci, „Poradnik Językowy”, z. 8, s. 43–49.

Ożóg K., 2004, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Puzynina J., 1997, Słowo – wartość – kultura, Lublin.

Słabczyński R., 2014, Sprawdź i odbierz prezent – o słownictwie tematów e-maili marketingowych, „Słowo. Studia językoznawcze”, nr 5, s. 201–211.

Słabczyński R., 2015, Masakra – wyraz modny współczesnej polszczyzny, „Język Polski”, z. 3, s. 239–249.

Zimny R., 1995, Wartościowanie i magia w języku reklamy [w:] Kreowanie świata w tekstach, red. A. M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin, s. 239–254.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Słabczyński, R. (2016). Przyjazny dla twojej kieszeni – o semantyce słowa „przyjazny” we współczesnych tekstach reklamowych. Słowo. Studia językoznawcze, 7(7), 147–158. https://doi.org/10.15584/slowo.2016.7.10

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY