School at a difficult crossroads

Authors

  • Zofia Agnieszka Kłakówna Cracow

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2017.5

Keywords:

general school, curricular basis, educational model, curriculum, structural reform, curricular reform, context

Abstract

The author of the article points to conflicts resulting from several consecutive politically and ideologically motivated moves of both structural and curricular school reform, and outlines far-reaching, negative consequences of such activities. She explains differences between such concepts as carricular basis and curriculum and analises possible misunderstanding or misinterpretations which are likely to occur if these concepts are confused with each other or wrongly defined. Moreover, she describes the inviolable order of several necessary procedures which will need to be undertaken while planning the reform, if the reform is to succeed at all. She also draws the reader’s attention to the cultural and civilizational context in which the contemporary school functions, and questions the actual purpose and the point of boad general school education under the circumstances where the cultural paradigms are suddenly changed. She considers teacher training to be of paramount importance here and emphasises the fact that it is necessary to perceive the concept of methodics as a social activity which involves multiple fields of study. Furthermore, she suggests that politicians should be excluded from influncing the educational system directly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.

Blakemore S.-J. i Frith U., Jak uczy się mózg, przeł. R. Andruszko, Kraków 2008.

Braudel F., Historia i trwanie, przeł. B. Geremek, Warszawa 1999.

Carr N., Jak Internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Gliwice 2013.

Delsol Ch., Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, przeł. M. Kowalska, Kraków 2011.

Feynman R. P., Pan raczy żartować, panie Feynman. Przypadki ciekawego człowieka, przeł. T. Bieroń, Kraków 2007.

Hartman J., Umarła klasa, „Magazyn Świąteczny Gazety Wyborczej” z 11.05.2013.

Kasprzak P., Co się da sprawdzić w ewaluacji?, w: Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, red. G. Mazurkiewicz, Warszawa–Kraków 2014.

Kasprzak P., Cud nad Wisłą. Raport Fundacji OFF o polskich wynikach w badaniach PISA, Warszawa 2014 [https://osswiata.pl/program/kasprzak/pliki/pdf/raportPISA13.pdf].

Kasprzak P., Kłakówna Z. A., Kołodziej P., Regiewicz A, Waligóra J., Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń 2016.

Kłakówna Z. A. , Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty. Język polski. Wykłady z metodyki, Kraków 2016.

Kłakówna Z. A., Jakoś i jakość, Kraków 2014.

Kłakówna Z. A., Po pierwsze, kulturowa edukacja humanistyczna!, w: Priorytety edukacji Polaków w XXI wieku, Gdańsk 2009, s. 11–19.

Kłakówna Z. A., Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków 2003.

Kołakowski L., Gdzie jest miejsce dzieci w filozofii liberalnej, przeł. J. Turowicz, „Znak” 1993, nr 10.

Kołodziej P., Czas na obraz. Dzieło malarskie jako tekst i kontekst w szkolnym kształceniu humanistycznym, Kraków 2013.

Kołodziej P., Przedwojenna podstawa programowa, „Polonistyka” 2011, nr 10.

Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Warszawa 2000.

Modzelewski K., Humanistyczna edukacja i badania w procesie reform, w: Idea uniwersytetu. Reaktywacja, red. P. Sztompka, K. Matuszek, Kraków 2014.

Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Kraków 1998.

Olszewski M., #Upał, Kraków 2017.

Pomerantsev P., Jądro dziwności. Nowa Rosja, przeł. I. Noszczyk, Wołowiec 2015.

Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997.

Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej”, Warszawa 6 lutego 2012. Pozycja 131.

Smail G. i Vorgan G., iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, przeł. S. Borg, Poznań 2011.

Spitzer M., Jak uczy się mózg, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2008.

Steiner G., Nauki Mistrzów, przeł. J. Łoziński, Poznań 2007.

Sułkowski Ł., Kultura akademicka. Koniec utopii?, Warszawa 2016.

Vetulani J., Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków 2010.

Waligóra J., Ani rytuał, ani karnawał... O interpretacji tekstu literackiego w szkole (ponad-gimnazjalnej): warunki – strategie – perspektywy, Kraków 2014.

Zestaw materiałów dotyczących prac nad podstawą programową: „Polonistyka” 1992, nr 9.

Published

2017-12-16

How to Cite

Kłakówna, Z. A. (2017). School at a difficult crossroads. Tematy i Konteksty, 12(7), 73–87. https://doi.org/10.15584/tik.2017.5