Wytyczne dla Autorów
Wytyczne dla Autorów składających prace
do publikacji w czasopiśmie „Tematy i Konteksty”
Informacje ogólne:
-
Redakcja przyjmuje wyłącznie prace oryginalne, niedrukowane w innych wydawnictwach. Objętość nadesłanego artykułu nie powinna przekraczać 40 tys. znaków. Prace wyraźnie przekraczające podany rozmiar nie będą poddawane procedurze recenzyjnej.
-
Redakcja czasopisma powinna uzyskać od autora informację o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń lub innych podmiotów.
-
Redakcja umieszcza na stronach tytułowych poszczególnych artykułów: tytuł artykułu, imię i nazwisko autora, afiliację, cyfrowy identyfikator dokumentów elektronicznych DOI oraz unikalny identyfikator naukowców ORCID. Obowiązkiem autorów jest podanie identyfikatora ORCID przed publikacją.
-
Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego redakcja wprowadza zasady, których celem jest przeciwdziałanie przypadkom ghostwriting i guest authorship.
-
definicje pojęć:
-
-
ghostwriting to zjawisko, które zachodzi wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, bez ujawnienia swojego udziału jako jeden z autorów lub bez wymienienia jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji;
-
guest authorship (honorary authorship) to zjawisko, które zachodzi wówczas, gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji.
-
procedura przeciwdziałania zjawisku ghostwriting i guest authorship przyjęta w czasopiśmie „Tematy i Konteksty”:
-
zjawiska „ghostwriting”, „guest authorship” są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki będą demaskowane przez redakcję, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów(instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
-
redakcja wymaga od autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający manuskrypt;
-
redakcja czasopisma „Tematy i Konteksty” powinna uzyskać informację o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów;
-
redakcja czasopisma „Tematy i Konteksty” będzie dokumentować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania i naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce.
-
Przyjęcie pracy do druku w czasopiśmie „Tematy i Konteksty” oznacza przeniesienie przez Autorów praw do publikacji na Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
-
Tekst pracy winien być dostarczony do redakcji “Tematów i Kontekstów” w wersji elektronicznej, za pośrednictwem strony internetowej czasopisma.
-
Jeśli artykuł zawiera fotografie lub inne obrazy graficzne, wówczas na autorze artykułu spoczywa obowiązek uzyskania zgody właściciela praw autorskich na ich publikację.
Instrukcje dotyczące struktury artykułu:
-
Artykuł powinien zawierać następujące elementy (w podanej kolejności):
-
imię i nazwisko autora (lub autorów),
-
afiliację autora (lub autorów),
-
tytuł,
-
tytuł i abstrakt w języku angielskim (o objętości do 900 znaków ze spacjami),
-
słowa kluczowe w języku polskim
-
słowa kluczowe w języku angielskim,
-
tekst artykułu (w języku polskim, angielskim lub niemieckim),
-
bibliografię załącznikową.
-
-
Artykuł naukowy winien prezentować „określone zagadnienie naukowe w sposób oryginalny i twórczy, problemowy albo przekrojowy”, winien być “opatrzony przypisami, bibliografią lub innym właściwym dla danej dyscypliny naukowej aparatem naukowym”; „artykułem naukowym jest również artykuł recenzyjny” (zob. § 9 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej).
Instrukcje dotyczące edytorskiego przygotowania tekstu:
-
Wskazówki techniczne dotyczące przygotowania artykułu:
-
zalecane formatowanie:
-
-
tekst główny: czcionka 12 punktów, Times New Roman, interlinia 1,5;
-
przypisy: czcionka 10 punktów, interlinia pojedyncza (odsyłacze do przypisów umieszcza się przed znakiem przestankowym bezpośrednio po tekście, np.: tekst1, „tekst”1, tekst1.);
-
wcięcia akapitowe: na końcu akapitu ‘Enter’ (do wcięć akapitowych prosimy nie używać tabulatorów);
-
marginesy 2,5 cm;
-
materiał ilustracyjny:
-
prócz zamieszczenia w tekście ilustracje powinny być dostarczone w postaci odrębnych plików z podaniem ich nazwy;
-
fotografie – pliki tif, jpg lub pdf, o rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi (w przypadku reprodukcji) lub oryginały, dobrej jakości, umożliwiającej wykonanie skanu;
-
rysunki – w postaci plików cdr, wmf, ai lub pdf, dobrej jakości do reprodukcji.
Wydawnictwo może wymagać od autora, aby dokonał niezbędnych korekt (technicznych/językowych) w rysunkach/na wykresach utworzonych w programach specjalistycznych. Autor, który nie zgadza się na przesunięcia wykresów/rysunków/schematów/tabel w tekście, jest proszony o zgłoszenie tego przy oddawaniu pracy do Redakcji. Zamieszczenie w czasopiśmie kolorowych ilustracji/wykresów wymaga wcześniejszego uzgodnienia.
-
Wskazówki dotyczące składu tekstu głównego:
-
tytuły książek, artykułów, utworów muzycznych, dramatycznych, obrazów wyróżniamy kursywą;
-
tytuły wystaw, konferencji, sesji naukowych, konkursów itp. podajemy antykwą w cudzysłowie;
-
cytaty ze źródeł i literatury przedmiotu podajemy antykwą w cudzysłowie;
-
wszystkie cytaty winny być opatrzone informacją bibliograficzną (w przypisie);
-
przy pierwszym przytoczeniu osoby podajemy jej imię i nazwisko (przy każdym następnym wystarczy nazwisko);
-
w przypadku pisowni dat przyjmujemy jeden z trzech sposobów zapisu: albo 3 października 1961 r., albo 3 X 1961 r., albo 3. 10. 1961 r.;
-
stosujemy zapis: lata dziewięćdziesiąte lub lata 90., ale konsekwentnie wybieramy jedną z form (forma: lata 90-te jest błędna);
-
zapisujemy: XX w., nie 20. w. czy dwudziesty wiek;
-
okresy, np. 1939–1945, łączymy pauzą bez spacji, podobnie strony dzieła, np. s. 11–20;
-
dywiz służy do zapisu nazwisk dwuczłonowych, np. Kelles-Krauz, Skłodowska-Curie, złożeń przymiotnikowych: biało-czerwony, itp.; nie stosujemy dywizu w zestawieniach, gdzie drugi wyraz precyzuje znaczenie pierwszego, np. artysta malarz, nauczyciel wychowawca;
-
unikamy stosowania cyrylicy – tytuły, fragmenty tekstów z języka rosyjskiego, ukraińskiego itp. podajemy w transkrypcji wydawniczej;
-
respektujemy nową zasadę ortograficzną dotyczącą łącznej pisowni „nie” z imiesłowami przymiotnikowymi, np.: niezrobiony, niezaczęty, niemający;
-
Wskazówki dotyczące składu tekstu pobocznego (przypisów):
-
stosujemy ich formę tradycyjną – u dołu kolumny;
-
w przypisach tradycyjnych stosujemy konsekwentnie albo sformułowania polskie (tenże/tegoż, taż/tejże, dz. cyt., tamże (tekstem prostym), albo łacińskie: idem, eadem, op. cit., ibidem (kursywą). Składniki opisu bibliograficznego oddzielamy przecinkami, np.: M. Dąbrowska, Dzienniki powojenne, t. 2: 1950–1980, wyd. 2, Londyn 1989.
-
Wskazówki dotyczące opisów bibliograficznych w przypisach:
-
wydawnictwa zwarte autorskie: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł i podtytuł, numer tomu i części (z dwukropkiem – t. 1:), miejsce i rok wydania, strona;
-
wydawnictwa zwarte zbiorowe: tytuł i podtytuł, inicjał i mienia i nazwisko redaktora (redaktorów), miejsce i rok wydania, strona;
-
artykuły w pracach zbiorowych: inicjał imienia i nazwisko, tytuł (kursywą), [w:], dalej jak w opisie bibliograficznym wydawnictwa zwartego;
-
artykuły w czasopismach: inicjał imienia i nazwisko, tytuł (kursywą), tytuł czasopisma (antykwą w cudzysłowie), rok wydania czasopisma, numer zeszytu, strona.