Analiza stopnia złożoności obrazu w eyetrackingowych badaniach dzieł sztuki

Autor

  • ROMAN ROSIEK Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Fizyki, Polska
  • JOANNA GANCZAREK Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Psychologii, Polska
  • KAROLINA PIETRAS Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Psychologii, Polska

Słowa kluczowe:

eyetracking, stopień złożoności obrazu

Abstrakt

W artykule zawarto propozycję metod analizy stopnia złożoności obrazów dla celów badań eyetrackingowych. Problem niejednorodności parametrów fizycznych obrazu jest częstą przyczyną modyfikowania bodźców w celu ich ujednolicenia pod kątem tych parametrów. W przypadku badania odbioru dzieł sztuki taka operacja prowadzi do naruszenia struktury samego dzieła i rodzi problemy metodologiczne. Uwzględnienie współczynnika złożoności obrazu pozwala na porównanie danych eyetrackingowych uzyskanych z różnorodnych bodźców bez konieczności modyfikacji obrazu. Niniejszy artykuł opisuje sposób obliczania tego współczynnika w oparciu o gradient dla poszczególnych pikseli obrazu. Metoda ta może mieć zastosowanie w szeregu badań eyetrackingowych z wykorzystaniem złożonych bodźców.

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

ROSIEK, R., GANCZAREK, J., & PIETRAS, K. (2018). Analiza stopnia złożoności obrazu w eyetrackingowych badaniach dzieł sztuki. Journal of Education, Technology and Computer Science, 26(4), 224–231. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/5768

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION

Inne teksty tego samego autora