Analiza parametrów okulograficznych zarejestrowanych podczas percepcji rysunków w sytuacjach zadaniowych

Autor

  • BOŻENA ROŻEK Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny, Instytut Matematyki, Polska
  • ROMAN ROSIEK Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Matematyczno- -Fizyczno-Techniczny, Instytut Fizyki, Polska

Słowa kluczowe:

kognitywistyka, eye-tracking, percepcja obrazu, pamięć krótkotrwała

Abstrakt

W artykule przedstawiono fragment badań przeprowadzonych metodą eye-trackingową. Okulografia jest zbiorem metod i technik badawczych polegających na rejestracji i analizie ruchu gałek ocznych, co umożliwia dotarcie do różnych aspektów i szerszy opis procesów poznawczych człowieka. Celem badań było poszukiwanie parametrów okulograficznych charakteryzujących procesy percepcji uczniów podczas rozwiązywania zadania wymagającego analizy rysunku. Zaprezentowano analizę materiału badawczego zgromadzonego podczas percepcji tego samego rysunku w dwóch różnych sytuacjach zadaniowych. Wyniki badań wskazują, iż podczas krótkiego czasu przeznaczonego na ekspozycję i analizę dwóch następujących po sobie slajdów badani wykorzystują przechowywany w pamięci operacyjnej obraz analizowanej figury.

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

ROŻEK, B., & ROSIEK, R. (2018). Analiza parametrów okulograficznych zarejestrowanych podczas percepcji rysunków w sytuacjach zadaniowych. Journal of Education, Technology and Computer Science, 26(4), 232–239. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/5769

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION

Inne teksty tego samego autora