Eye tracking. Nowe możliwości eksperymentalne w badaniach edukacyjnych

Autor

  • Władysław BŁASIAK
  • Małgorzata GODLEWSKA
  • Roman ROSIEK
  • Dariusz WCISŁO

DOI:

https://doi.org/2080-9069

Słowa kluczowe:

edukacja, zainteresowanie uczniów, eye tracking, okulografia, analiza rozwiązywania problemów przyrodniczych

Abstrakt

Prezentujemy zalety okulografii oraz metody eye-trackingu w badaniach edukacyjnych. W przeprowadzonym eksperymencie rejestrowaliśmy aktywność oczu studentów w trakcie rozwiązywania testu wyboru dotyczącego problemów przyrodniczych oraz podczas reakcji na zdania dotyczące ich zainteresowania fizyką, ich opinią o przydatności fizyki dla społeczeństwa oraz ich zamiarem zostania przyrodnikami. Zaprezentowano korelację pomiędzy chęcią zostania przyrodnikiem a zainteresowaniem fizyką. Na podstawie analizy aktywności oczu (mapy koncentracji uwagi) sprawdzaliśmy różne strategie rozwiązywania problemów przez dobrze i słabo przygotowanych uczniów. Odkryto niespodziewanie wysoką korelację pomiędzy średnimi czasami fiksacji podczas rozwiązywania różnych zadań przez tę samą osobę. Eksperyment został przeprowadzony w grupie 35 uczniów szkoły średniej

Opublikowane

2013-06-30

Jak cytować

BŁASIAK, W., GODLEWSKA, M., ROSIEK, R., & WCISŁO, D. (2013). Eye tracking. Nowe możliwości eksperymentalne w badaniach edukacyjnych. Journal of Education, Technology and Computer Science, (1), 481–488. https://doi.org/2080-9069

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION

Inne teksty tego samego autora