Różnice w rozwiązywaniu problemów fizycznych przez nowicjuszy i ekspertów
Słowa kluczowe:
edukacja, eye-tracking, heat map, dwell time, analiza rozwiązywania problemów przyrodniczychAbstrakt
W artykule prezentujemy wyniki badań dotyczących analizy różnic w rozwiązywaniu problemów fizycznych między nowicjuszami a ekspertami. Grupę nowicjuszy stanowili uczniowie szkoły średniej, studenci informatyki oraz matematyki, a grupę ekspertów pracownicy naukowi uniwersytetu oraz doktoranci fizyki. Za pomocą eye-trackera SMI 1250 sprawdziliśmy, czy czas poświęcony na analizę treści zadania wpływa w sposób istotny na pełne wyodrębnienie niezbędnych informacji potrzebnych do rozwiązania problemu. Analiza uzyskanych wyników w czasie badania pokazała, że eksperci z większą łatwością koncentrują się na istotniejszych informacjach prowadzących do udzielenia poprawnej odpowiedzi na postawione pytanie. Przeprowadzony eksperyment wykazał, że w badanej grupie duży wpływ na wybór błędnej odpowiedzi miało niewłaściwe wykorzystanie wiedzy zdobytej w szkole na lekcjach fizyki.Pobrania
Opublikowane
2014-12-30
Jak cytować
WCISŁO, D., BŁASIAK, W., ANDRZEJEWSKA, M., GODLEWSKA, M., ROSIEK, R., ROżEK, B., SAJKA, M., STOLIŃSKA, A., & PĘCZKOWSKI, P. (2014). Różnice w rozwiązywaniu problemów fizycznych przez nowicjuszy i ekspertów. Journal of Education, Technology and Computer Science, 10(2), 361–367. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/6619
Numer
Dział
ICT W BADANIACH EDUKACYJNYCH
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Journal of Education, Technology and Computer Science
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.