Różnice w rozwiązywaniu problemów fizycznych przez nowicjuszy i ekspertów

Autor

  • Dariusz WCISŁO
  • Władysław BŁASIAK
  • Magdalena ANDRZEJEWSKA
  • Małgorzata GODLEWSKA
  • Roman ROSIEK
  • Bożena Bożena ROżEK
  • Mirosława SAJKA
  • Anna STOLIŃSKA
  • Paweł PĘCZKOWSKI

DOI:

https://doi.org/2080-9069

Słowa kluczowe:

edukacja, eye-tracking, heat map, dwell time, analiza rozwiązywania problemów przyrodniczych

Abstrakt

W artykule prezentujemy wyniki badań dotyczących analizy różnic w rozwiązywaniu problemów fizycznych między nowicjuszami a ekspertami. Grupę nowicjuszy stanowili uczniowie szkoły średniej, studenci informatyki oraz matematyki, a grupę ekspertów pracownicy naukowi uniwersytetu oraz doktoranci fizyki. Za pomocą eye-trackera SMI 1250 sprawdziliśmy, czy czas poświęcony na analizę treści zadania wpływa w sposób istotny na pełne wyodrębnienie niezbędnych informacji potrzebnych do rozwiązania problemu. Analiza uzyskanych wyników w czasie badania pokazała, że eksperci z większą łatwością koncentrują się na istotniejszych informacjach prowadzących do udzielenia poprawnej odpowiedzi na postawione pytanie. Przeprowadzony eksperyment wykazał, że w badanej grupie duży wpływ na wybór błędnej odpowiedzi miało niewłaściwe wykorzystanie wiedzy zdobytej w szkole na lekcjach fizyki.

Opublikowane

2014-06-30

Jak cytować

WCISŁO, D., BŁASIAK, W., ANDRZEJEWSKA, M., GODLEWSKA, M., ROSIEK, R., Bożena ROżEK, B., SAJKA, M., STOLIŃSKA, A., & PĘCZKOWSKI, P. (2014). Różnice w rozwiązywaniu problemów fizycznych przez nowicjuszy i ekspertów. Journal of Education, Technology and Computer Science, (2), 361–367. https://doi.org/2080-9069

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>