Reakcja źrenicy jako wskaźnik przetwarzania informacji podczas rozwiązywania zadań testowych z zakresu nauk ścisłych

Autor

  • Roman ROSIEK Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
  • Mirosława SAJKA Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska

Słowa kluczowe:

eye-tracking, szerokość źrenicy, dydaktyka nauk ścisłych, analiza procesu rozwiązywania zadania

Abstrakt

W artykule prezentujemy wyniki badań dotyczących monitorowania oraz analizy zmian średnicy źrenicy u uczniów, studentów oraz ekspertów podczas rozwiązywania zadań testowych z zakresu nauk ścisłych. Celem badania była weryfikacja, czy istnieją różnice w zakresie reakcji fizjologicznej w grupach badanych osób wynikające z subiektywnej oceny stopnia trudności rozwiązywanych zadań oraz poziomu motywacji. Zakładamy, że analiza względnych zmian średnicy źrenicy może być wskaźnikiem motywacji. Rozwiązywanie zadań przez osoby o mniejszym doświadczeniu i poziomie wiedzy jest związane z dużym obciążeniem procesami poznawczymi i intensywnym wysiłkiem intelektualnym. Może się to objawiać angażowaniem większych zasobów psychofizjologicznych, w tym większymi wartościami względnych zmian szerokości źrenicy. Uważamy, iż przy odpowiednim poziomie motywacji do rozwiązywania zadań reakcja źrenic jest ujemnie skorelowana ze zdolnościami poznawczymi badanych.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

ROSIEK, R., & SAJKA, M. (2014). Reakcja źrenicy jako wskaźnik przetwarzania informacji podczas rozwiązywania zadań testowych z zakresu nauk ścisłych. Journal of Education, Technology and Computer Science, 10(2), 368–374. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/6620

Numer

Dział

ICT W BADANIACH EDUKACYJNYCH

Inne teksty tego samego autora