Rozwój kompetencji indywidualnych i zawodowych nauczyciela akademickiego w perspektywie nowych wymagań edukacyjnych

Autor

  • Anna Englert-Bator
  • Anna Wołpiuk-Ochocińska

Słowa kluczowe:

nauczyciel akademicki, kompetencje, skuteczne nauczanie, wiedza, dydaktyka w szkolnictwie wyższym, umiejętności interpersonalne

Abstrakt

W artykule podjęto rozważania dotyczące kompetencji wykładowcy, które są mu niezbędne dla skutecznej pracy dydaktycznej i naukowej. Studenci pytani o pożądane cechy nauczyciela akademickiego wymieniali cztery grupy kompetencji, które razem wpisują się w model: wiedza i dydaktyka – emocje – wartości – relacje.

Downloads

Bibliografia

Adamczuk E., Uczymy się przez humor, Lublin 1997.

Banach C., Pedagodzy o edukacji nauczycielskiej [w:] Nauczyciele akademiccy w procesie kształcenia pedagogów, red. K. Duraj-Nowakowa, Kraków 1999.

Bogusz J., Autorytet nauczyciela akademickiego a wyniki kształcenia i wychowania, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1996, nr 4.

Denek K., Kompetencje nauczyciela w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeby reformy edukacji w Polsce [w:] Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce. Materiały konferencyjne, Szczecin 2000.

Denek K., Gnitecki J., Wyznaczniki i uwarunkowania efektywności kształcenia w szkole wyższej, Warszawa–Łódź 1983.

Haber L.H., Przedsiębiorczość jako parametr pozycji rynkowej nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1996, nr 7.

Jaskot K., Uczelnia ukierunkowana na studenta, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1996, nr 4.

Karwala S., Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, http://mentoring.com.pl/ Mentoring.pdf, dostęp: 10.05.2011.

Kaszuba-Perz A., Perz P., Przygotowanie do zajęć [w:] Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, red. A. Rozmus, Warszawa 2010.

Koć-Seniuch G., Kompetencje profesjonalne nauczyciela trzeciego tysiąclecia jako podstawa współdziałania z uczniami [w:] B. Dymara, Dziecko w świecie współdziałania, Kraków 2000.

Kossowska M., Sołtysińska I., Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Kraków 2002.

Kotusiewicz A., Reinterpretacja pojęcia nauczyciel [w:] A. Kotusiewicz, Kształcenie nauczycieli a problemy współczesnej edukacji, Warszawa 1989.

Kupisiewicz C., Szkolnictwo w procesie przebudowy, Warszawa 1987.

Lewowicki T., Mieszalski S., Szymański M.S., Szkoła i pedagogika w dobie przełomu, Warszawa 1995.

Maszke A.W., Kocór M., Kompetencje zawodowe nauczycieli [w:] Edukacja z perspektywy przemian kulturowo-społecznych, red. J. Bielecki, A. Jacewicz, Białystok 2010.

Penar-Zadarko B., Binkowska-Bury M., Marć M., Nauczyciel jutra – modelowa sylwetka nauczyciela akademickiego studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, http://www.pp.viamedica.pl/darmowy_pdf.phtml?indeks=4&indeks_art=60, dostęp: 11.05.2011.

Rumiński A., Nauczyciel akademicki wobec wartości życiowych, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1996, nr 7.

Szarkowska A., Innowacyjność nauczyciela gimnazjum [w:] Edukacja z perspektywy przemian kulturowo- społecznych, red. J. Bielecki, A. Jacewicz, Białystok 2010.

Śnieżyński M., O autorytecie nauczyciela akademickiego, http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt3/sniezynski.html, dostęp: 16.05.2011.

Tamblyn D., Śmiej się i ucz. 95 sposobów wykorzystania humoru do zwiększenia efektywności nauczania i szkolenia, Kraków 2009.

Twardowski K., O dostojeństwie Uniwersytetu. Wykład wygłoszony na Uniwersytecie J. Kazimierza we Lwowie w 1932 r.

Walkowiak T., Kompetencje pedagogiczne nauczyciela [w:] Badanie, dojrzewanie, rozwój – w drodze do doktoratu, red. F. Szlosek, Warszawa–Radom 2008.

Wołpiuk-Ochocińska A., Kompetencja społeczna jako wymiar funkcjonowania społecznego jednostki [w:] Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii, red. A. Sękowski, W. Klinkosz, Lublin 2010.

Wołpiuk-Ochocińska A. Wyzwania współczesnego nauczyciela w dobie globalizacji i powszechnej konkurencji [w:] Szkoła wobec wyzwań XXI wieku, t. 2, red. K. Szmyd, E. Dolata, A. Śniegulska, Rzeszów 2012.

Zajączkowska M.J., Kompetencje komunikacyjne nauczycieli akademickich w świetle informacji zwrotnej [w:] Kompetencja w porozumiewaniu się nauczyciela akademickiego. Wielorakie perspektywy, red. W. Maliszewski, Toruń 2007.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Englert-Bator, A., & Wołpiuk-Ochocińska, A. (2014). Rozwój kompetencji indywidualnych i zawodowych nauczyciela akademickiego w perspektywie nowych wymagań edukacyjnych. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 2, 193–201. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11012

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych