Zarządzanie potencjałem dydaktycznym nauczycieli akademickich wyzwaniem nowoczesnych uczelni wyższych

Autor

  • Anna Englert-Bator Uniwersytet Rzeszowski
  • Anna Wołpiuk-Ochocińska Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.17

Słowa kluczowe:

zarządzanie, dydaktyka szkół wyższych, potencjał dydaktyczny, uniwersytet przedsiębiorczy

Abstrakt

Artykuł przedstawia istotne zmiany w funkcjonowaniu nowoczesnych uczelni wyższych w zakresie zarządzania potencjałem pracowników. Ponadto wskazuje na konieczność wszechstronnego rozwoju pracowników dydaktycznych jako istotnego zasobu stanowiącego o przewadze konkurencyjnej uniwersytetów. Autorki artykułu rozważają potrzebę wspierania kompetencji interpersonalnych nauczycieli i rozwijania ich wiedzy w zakresie psychologii i pedagogiki wychowania i nauczania.

Downloads

Bibliografia

Baran A., Komunikacja dydaktyczna [w:] Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, red. A. Rozmus, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2010.

Czerepaniak-Walczak M., Uniwersytet – instytucja naukowo-edukacyjna czy przedsiębiorstwo? Szkoła wyższa w procesie zmiany [w:] Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, Wyd. UŁ, Łódź 2010.

Denek K., Uniwersytet na wirażu [w:] Edukacja jutra. Tradycja i nowoczesność we współczesnej organizacji systemu kształcenia, red. K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2013.

Kamińska J., Wykorzystanie mentoringu i coachingu w bibliotece jako uczącej się organizacji, http://bg.uwb.edu.pl/konferencja2009/materialy/Kaminska.Joanna.doc, dostęp: 12.05.2011.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, GWP, Gdańsk 2007.

Łomny Z., Humanistyczny model nauczyciela akademickiego w wymiarze aksjologicznym, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1996, nr 7.

Malorny I., Wizerunek współczesnego nauczyciela – implikacje praktyczne jakości kształcenia w zawodzie [w:] W obliczu nowych wyzwań. Dylematy młodej kadry akademickiej, red. M. Kulesza, M. Kafar, Wyd. UŁ, Łódź 2010.

Parsloe E., Wray M., Trener i mentor – udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Wolters Kluwer, Kraków 2008.

Śnieżyński M., O autorytecie nauczyciela akademickiego, http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt3/sniezynski.html, dostęp: 16.05.2011.

Walkowiak T., Kompetencje pedagogiczne nauczyciela [w:] Badanie, dojrzewanie, rozwój – w drodze do doktoratu, red. F. Szlosek, Warszawa–Radom 2008.

Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.

Wołpiuk-Ochocińska A., Wyzwania współczesnego nauczyciela w dobie globalizacji i powszechnej konkurencji [w:] Szkoła wobec wyzwań XXI wieku, red. K. Szmyd, E. Dolata, A. Śniegulska, t. 2, Wyd. UR, Rzeszów 2012.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-25

Jak cytować

Englert-Bator, A., & Wołpiuk-Ochocińska, A. (2015). Zarządzanie potencjałem dydaktycznym nauczycieli akademickich wyzwaniem nowoczesnych uczelni wyższych. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 3, 269–277. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.17

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych