Management of academic teachers’ didactic potential as a challenge of modern universities

Authors

  • Anna Englert-Bator Uniwersytet Rzeszowski
  • Anna Wołpiuk-Ochocińska Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.17

Keywords:

management, didactics at higher education institutions, didactic potential, entrepreneurial university

Abstract

The aim of the article was to introduce changes in the functioning of modern universities in the field of management of employee’s potential. Furthermore, it indicates the necessity for comprehensive development of teachers as an essential resource constituting a competitive advantage of universities. The authors of the article discuss the need to support teachers' interpersonal competencies and to develop their knowledge in the field of psychology and pedagogy of education and teaching.

Downloads

References

Baran A., Komunikacja dydaktyczna [w:] Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, red. A. Rozmus, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2010.

Czerepaniak-Walczak M., Uniwersytet – instytucja naukowo-edukacyjna czy przedsiębiorstwo? Szkoła wyższa w procesie zmiany [w:] Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, Wyd. UŁ, Łódź 2010.

Denek K., Uniwersytet na wirażu [w:] Edukacja jutra. Tradycja i nowoczesność we współczesnej organizacji systemu kształcenia, red. K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2013.

Kamińska J., Wykorzystanie mentoringu i coachingu w bibliotece jako uczącej się organizacji, http://bg.uwb.edu.pl/konferencja2009/materialy/Kaminska.Joanna.doc, dostęp: 12.05.2011.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, GWP, Gdańsk 2007.

Łomny Z., Humanistyczny model nauczyciela akademickiego w wymiarze aksjologicznym, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1996, nr 7.

Malorny I., Wizerunek współczesnego nauczyciela – implikacje praktyczne jakości kształcenia w zawodzie [w:] W obliczu nowych wyzwań. Dylematy młodej kadry akademickiej, red. M. Kulesza, M. Kafar, Wyd. UŁ, Łódź 2010.

Parsloe E., Wray M., Trener i mentor – udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Wolters Kluwer, Kraków 2008.

Śnieżyński M., O autorytecie nauczyciela akademickiego, http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt3/sniezynski.html, dostęp: 16.05.2011.

Walkowiak T., Kompetencje pedagogiczne nauczyciela [w:] Badanie, dojrzewanie, rozwój – w drodze do doktoratu, red. F. Szlosek, Warszawa–Radom 2008.

Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.

Wołpiuk-Ochocińska A., Wyzwania współczesnego nauczyciela w dobie globalizacji i powszechnej konkurencji [w:] Szkoła wobec wyzwań XXI wieku, red. K. Szmyd, E. Dolata, A. Śniegulska, t. 2, Wyd. UR, Rzeszów 2012.

Published

2015-12-25

How to Cite

Englert-Bator, A., & Wołpiuk-Ochocińska, A. (2015). Management of academic teachers’ didactic potential as a challenge of modern universities. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 3, 269–277. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.17

Issue

Section

Universities in perspective of civilization challenges