Globalny świat, globalna dezinformacja i fragmentaryzacja rzeczywistości – konieczność edukacji glokalnej (inspiracja Franciszka)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.18

Słowa kluczowe:

globalność, glokalność, lokalność, edukacja glokalna

Abstrakt

Globalny świat to rzeczywistość, w której żyjemy każdego dnia. Daje on ogromne możliwości i szanse przez globalną edukację, międzykulturowe relacje, a także wiele innych bardzo pozytywnych możliwości. Równocześnie jednak pojawia się duża skala różnych zagrożeń związanych przede wszystkim z globalną dezinformacją, a konsekwentnie fragmentaryzacją rzeczywistości ludzkiej i społecznej. Dlatego edukacja musi starać się nadążać za aktualnymi trendami społecznymi, aby nie stracić człowieka w wymiarze indywidualnym i społecznym. Badania prowadzone przeze mnie w zakresie edukacji glokalnej (myśl globalnie – działaj lokalnie) okazują się potrzebne, bo ich egzemplifikacja w badaniach jakościowych przez eseje nieformalne młodzieży pokazuje, jak współczesna młodzież pragnie globalnego świata i równocześnie małego lokalnego świata, w którym umacnia swoją tożsamość, kulturę, bezpieczeństwo, a przede wszystkim realne relacje międzyludzkie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Carr N., Płytki umysł, Gliwice 2021.

Franciszek Papież, Laudato si’, Częstochowa 2015.

Franciszek Papież, Fratelli tutti, Kraków 2020.

Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Kraków 2013.

Miąso J., Fenomen relacji międzyludzkich Papieża Franciszka, Rzeszów 2021.

Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.

Pinker S., Efekt wioski, Kielce 2015.

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995.

Spitzer M., Cyberchoroby, Słupsk 2016.

Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym, Katowice 2015.

Zwoliński A., Cyber pułapka, Warszawa 2023.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Miąso, J. (2025). Globalny świat, globalna dezinformacja i fragmentaryzacja rzeczywistości – konieczność edukacji glokalnej (inspiracja Franciszka). KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 229–241. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.18

Numer

Dział

Człowiek wobec aktualnych przemian społeczno-kulturowych