Globalny świat, globalna dezinformacja i fragmentaryzacja rzeczywistości – konieczność edukacji glokalnej (inspiracja Franciszka)
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.18Słowa kluczowe:
globalność, glokalność, lokalność, edukacja glokalnaAbstrakt
Globalny świat to rzeczywistość, w której żyjemy każdego dnia. Daje on ogromne możliwości i szanse przez globalną edukację, międzykulturowe relacje, a także wiele innych bardzo pozytywnych możliwości. Równocześnie jednak pojawia się duża skala różnych zagrożeń związanych przede wszystkim z globalną dezinformacją, a konsekwentnie fragmentaryzacją rzeczywistości ludzkiej i społecznej. Dlatego edukacja musi starać się nadążać za aktualnymi trendami społecznymi, aby nie stracić człowieka w wymiarze indywidualnym i społecznym. Badania prowadzone przeze mnie w zakresie edukacji glokalnej (myśl globalnie – działaj lokalnie) okazują się potrzebne, bo ich egzemplifikacja w badaniach jakościowych przez eseje nieformalne młodzieży pokazuje, jak współczesna młodzież pragnie globalnego świata i równocześnie małego lokalnego świata, w którym umacnia swoją tożsamość, kulturę, bezpieczeństwo, a przede wszystkim realne relacje międzyludzkie.
Downloads
Bibliografia
Carr N., Płytki umysł, Gliwice 2021.
Franciszek Papież, Laudato si’, Częstochowa 2015.
Franciszek Papież, Fratelli tutti, Kraków 2020.
Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Kraków 2013.
Miąso J., Fenomen relacji międzyludzkich Papieża Franciszka, Rzeszów 2021.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Pinker S., Efekt wioski, Kielce 2015.
Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995.
Spitzer M., Cyberchoroby, Słupsk 2016.
Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym, Katowice 2015.
Zwoliński A., Cyber pułapka, Warszawa 2023.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.