Internet usage by children and adolescent – positive and practical aspects and threats
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.14Keywords:
the Internet, children, adolescent, benefits, threatsAbstract
The Internet is a tool that enables knowledge and information to spread rapidly, which has a huge impact on the development of person and society. It has a particularly significant impact on the young generation that eagerly use its benefits for the entertainment, communication and information purposes. A mobile phone plays an increasing role here, as it enables continuous, mobile access to the network. However, the effects of using the Internet in everyday life can be positive (e.g. learning) but also negative (e.g. addictions). Research shows that the time spent by young people online is constantly increasing. This causes concern among parents and carers. The use of the Internet by children and adolescents is a current and important topic, that requires constant attention and continuation of research, as well as education of users, parents and teachers on the proper use of the Internet.
Downloads
References
Bobrowicz W., Internet; Kultura; Edukacja, Lublin 2006.
Bochenek M., Lange R., „Nastolatki 3.0 – raport z ogólnopolskiego badania uczniów”, Warszawa 2019.
Borkowska A., Cyberprzemoc – włącz blokadę na nękanie, Warszawa 2019.
Borkowska A., Dzieci w świecie gier komputerowych, Warszawa 2016.
Celebucka J., Jarczyńska J., Hazard wśród młodzieży – rozpoznanie, profilaktyka i terapia, (w:) Uzależnienia behawioralne i zachowanie problemowe młodzieży, red. J. Jarczyńska, Bydgoszcz 2014.
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2006.
Haber L.H., Niezgoda M., Społeczeństwo informacyjne – aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006
Jakubik A., Zespół uzależnienia od Internetu „Studia Psychologica” 2002, nr 3.
Łysik Ł., Machura P., Rola i znaczenie technologii mobilnych. „Media i Społeczeństwo” 2014, nr 4.
Makaruk K., Wójcik S., EU NET ADB Badanie nadużywania Internetu przez młodzież, Warszawa 2012
Miąso J., Poznawanie z nowymi mediami – nowa jakość czy nowa trudność? Fragmentaryzacja czy integracja? Potrzeba nowej konwergentnej edukacji. „Edukacja – Technika – Informatyka” 2017, nr 3.
Morbitzer J., O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki. „Labor et Educatio” 2014, nr 2.
Piechna J. Szkodliwe treści w Internecie – Nie akceptuję! Reaguję! Warszawa 2019.
Piecuch A., Nowe media – nowe problemy. „Dydaktyka informatyki” 2016, Tom 11.
Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł., Abramczuk K., Polskie Badanie EU Kids Online 2018, Poznań 2019.
Siekiera K., Dzieci i młodzież w Internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów, Warszawa 2018.
Stępniak K., Internet – wirtualny przyjaciel czy realny wróg. „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy” 2012, nr 3.
Tadeusiewicz R., Społeczność internetu, Warszawa 2002.
Walter N., Obszary edukacyjnych zastosowań Internetu. „Studia Edukacyjne” 2012, nr 23.
Wtórniak J., Portale społecznościowe w edukacji współczesnej młodzieży. „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 3/25 za: Wasiołka S., Syndrom łatwości życia. „Edukacja i Dialog”, nr 1.
Główny Urząd Statystyczny, Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych 2015 – 2019. ,GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2015-2019,1,13.html, (dostęp: 22.10.2020)
Najwyższa Izba Kontroli, NIK o cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży - https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-cyberprzemocy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy.html (dostęp: 22.10. 2020)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.