Użytkowanie Internetu przez młodzież z terenu wiejskiego oraz miejskiego

Autor

  • Małgorzata Papier doktorantka na Uniwersytecie Śląskim

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.13

Słowa kluczowe:

Internet, korzystanie z Internetu, społeczeństwo informacyjne, młodzież

Abstrakt

Na obecnym etapie rozwoju społeczeństwa informacyjnego coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące korzyści i zagrożeń związanych z funkcjonowaniem dzieci, młodzieży, a także dorosłych w rzeczywistości wirtualnej. W społeczeństwie informacyjnym zmienia się również rola przedstawicieli młodego pokolenia. Często zdobywają oni wiedzę dotyczącą obsługi poszczególnych urządzeń znacznie szybciej aniżeli ich rodzice, przejmując w ten sposób kontrolę nad korzystaniem z Internetu. Niezwykle ważnym problemem jest więc dbałość o wyposażenie ich w umiejętność właściwego wykorzystywania narzędzia, jakim jest Internet. W niniejszym artykule przybliżono pojęcie społeczeństwa informacyjnego oraz wskazano na funkcje, jakie pełnić może Internet w życiu młodzieży. Rozważania te zobrazowane zostały poprzez prezentację wyników ogólnopolskich badań dotyczących użytkowania Internetu przez młodzież, a także wyników badań własnych przeprowadzonych w dwóch szkołach gimnazjalnych zlokalizowanych na terenie wiejskim oraz miejskim w województwie podkarpackim.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Andrzejewska A., Dziecko w świecie rzeczywistym i wirtualnym [w:] Patologie w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom 2012.

Bednarek J., Zagrożenia w cyberprzestrzeni [w:] Patologie społeczne, red. M. Jędrzejko, Pułtusk 2006.

Gasset J.O., Bunt mas, Warszawa 2002.

Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Narodziny nowego społeczeństwa [w:] Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, red. L. Haber, M. Niezgoda, Kraków 2006.

Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne. Szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999.

Izdebska J., Dzieci globalnej wioski – nowy wymiar dzieciństwa. Wwyzwania pedagogiczne [w:] Materiały IV Międzynarodowej Konferencji „Media a edukacja”, red. W. Strykowski, Poznań 2002.

Juszczyk S., Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia, Katowice 2000.

Krzysztofek K., Szczepański M.S. (red.), Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002.

Krzysztofek M., Nowa planeta: percepcja cyberprzestrzeni [w:] Konteksty kultury medialnej. Analizy, interpretacje, t. 1, red. M. Sokołowski, Olsztyn 2007.

Morbitzer J., Społeczeństwo informacyjne [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI w., red. T. Pilch, Warszawa 2006.

Mysior R., Dwa światy – cyfrowi tubylcy, cyfrowi imigranci, cz. I, „Remedium” 2014, nr 9.

Nowak M., Wychowanie młodzieży do podmiotowego udziału w kulturze masowej [w:] Problemy współczesnej młodzieży, red. F.W. Wawro, Lublin 2007.

Nowina-Konopka M., Istota i rozwój społeczeństwa informacyjnego [w:] Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska. K. Cholawo-Sosnkowska, Warszawa.

Papińska-Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, Warszawa 2008.

Setlak P., Szulich P. (red.), Społeczeństwo informacyjne. Uwarunkowania społeczne i kulturowe, Tarnobrzeg 2010.

Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2013.

Nowak J.S., Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje, http://www.silesia.org.pl/upload/Nowak_Jerzy_Spoleczenstwo_informacyjne-geneza_i_definicje.pdf

http://fdn.pl/eu-net-adb

https://akademia.nask.pl/publikacje/Raport_z_badania_Nastolatki_3_0.pdf

http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2013-2017,1,11.html

http://fdn.pl/eu-net-adb

Pobrania

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

Papier, M. (2018). Użytkowanie Internetu przez młodzież z terenu wiejskiego oraz miejskiego. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 6, 170–182. https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.13

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki