Wykorzystywanie Internetu przez dzieci i młodzież – pozytywne i praktyczne aspekty oraz zagrożenia
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.14Słowa kluczowe:
Internet, dzieci, młodzież, korzyści, zagrożeniaAbstrakt
Internet jest narzędziem, które umożliwia szybkie rozprzestrzenianie się wiedzy i informacji, co ma ogromny wpływ na rozwój osoby i społeczeństwa. Ma szczególnie znaczący wpływ na młode pokolenie, które chętnie korzysta z jego dobrodziejstw w celach rozrywkowych, komunikacyjnych czy informacyjnych. Rosnącą rolę odgrywa tutaj telefon komórkowy, który umożliwia ciągły, mobilny dostęp do sieci. Skutki wykorzystywania Internetu w życiu codziennym mogą być pozytywne (np. zdobywanie wiedzy), ale także negatywne (jak np. uzależnienia). Badania wskazują na to, że czas poświęcany na aktywność w sieci przez młodych ciągle wzrasta. Wzbudza to niepokój wśród rodziców i opiekunów. Wykorzystywanie Internetu przez dzieci i młodzież jest tematem ciągle aktualnym i ważnym, który wymaga ciągłej uwagi oraz kontynuacji badań, a także edukacji użytkowników, rodziców i nauczycieli w zakresie prawidłowego korzystania z sieci.
Downloads
Bibliografia
Bobrowicz W., Internet; Kultura; Edukacja, Lublin 2006.
Bochenek M., Lange R., „Nastolatki 3.0 – raport z ogólnopolskiego badania uczniów”, Warszawa 2019.
Borkowska A., Cyberprzemoc – włącz blokadę na nękanie, Warszawa 2019.
Borkowska A., Dzieci w świecie gier komputerowych, Warszawa 2016.
Celebucka J., Jarczyńska J., Hazard wśród młodzieży – rozpoznanie, profilaktyka i terapia, (w:) Uzależnienia behawioralne i zachowanie problemowe młodzieży, red. J. Jarczyńska, Bydgoszcz 2014.
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2006.
Haber L.H., Niezgoda M., Społeczeństwo informacyjne – aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006
Jakubik A., Zespół uzależnienia od Internetu „Studia Psychologica” 2002, nr 3.
Łysik Ł., Machura P., Rola i znaczenie technologii mobilnych. „Media i Społeczeństwo” 2014, nr 4.
Makaruk K., Wójcik S., EU NET ADB Badanie nadużywania Internetu przez młodzież, Warszawa 2012
Miąso J., Poznawanie z nowymi mediami – nowa jakość czy nowa trudność? Fragmentaryzacja czy integracja? Potrzeba nowej konwergentnej edukacji. „Edukacja – Technika – Informatyka” 2017, nr 3.
Morbitzer J., O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki. „Labor et Educatio” 2014, nr 2.
Piechna J. Szkodliwe treści w Internecie – Nie akceptuję! Reaguję! Warszawa 2019.
Piecuch A., Nowe media – nowe problemy. „Dydaktyka informatyki” 2016, Tom 11.
Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł., Abramczuk K., Polskie Badanie EU Kids Online 2018, Poznań 2019.
Siekiera K., Dzieci i młodzież w Internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów, Warszawa 2018.
Stępniak K., Internet – wirtualny przyjaciel czy realny wróg. „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy” 2012, nr 3.
Tadeusiewicz R., Społeczność internetu, Warszawa 2002.
Walter N., Obszary edukacyjnych zastosowań Internetu. „Studia Edukacyjne” 2012, nr 23.
Wtórniak J., Portale społecznościowe w edukacji współczesnej młodzieży. „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 3/25 za: Wasiołka S., Syndrom łatwości życia. „Edukacja i Dialog”, nr 1.
Główny Urząd Statystyczny, Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych 2015 – 2019. ,GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2015-2019,1,13.html, (dostęp: 22.10.2020)
Najwyższa Izba Kontroli, NIK o cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży - https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-cyberprzemocy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy.html (dostęp: 22.10. 2020)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.