Idee i postulaty wychowania rodzinnego oraz edukacji domowej w świetle polskiego piśmiennictwa pedagogicznego od końca XVIII do początku XX wieku

Autor

  • Krzysztof Jakubiak Uniwersytet Gdański
  • Monika Nawrot-Borowska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.3

Słowa kluczowe:

wychowanie w rodzinie, edukacja domowa, piśmiennictwo pedagogiczne XVIII – XX w.

Abstrakt

Przedmiotem artykułu uczyniono idee i postulaty wychowania rodzinnego formułowane na stronach polskiego piśmiennictwa pedagogicznego. Zaprezentowane ustalenia historiograficzne i wnioski oparte zostały na analizie źródłowej zarówno pism, podręczników i poradników pedagogicznych, wychowawczych, jak i artykułów z prasy pedagogicznej, rodzinnej, kobiecej i społeczno-literackiej. Cezury czasowe obejmują okres od końca wieku XVIII do początku wieku XX. Na tle koncepcji wychowania rodzinnego formułowanych w pismach pedagogicznych ukazane zostaną także zalecenia dla organizacji edukacji domowej, która realizowana była właśnie na gruncie rodziny.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

Jakubiak, K., & Nawrot-Borowska, M. (2018). Idee i postulaty wychowania rodzinnego oraz edukacji domowej w świetle polskiego piśmiennictwa pedagogicznego od końca XVIII do początku XX wieku. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 6, 22–45. https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.3

Numer

Dział

Historyczne źródła, ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej