Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku

Autor

  • Krzysztof Jakubiak Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.5

Słowa kluczowe:

rodzina, wychowanie, dziecko, ujęcie historyczne – XIX/XX wiek

Abstrakt

Refleksja nad rodziną zajmuje ważne miejsce we współczesnych naukach o wychowaniu. To wzrastające zainteresowanie problematyką rodziny na ich gruncie doprowadziło nawet do wyodrębnienia osobnej subdyscypliny – pedagogiki rodziny1. Rodzina jako „środowisko życia i wychowania” jest również przedmiotem refleksji historycznej, w szczególności dociekań naukowych na gruncie historii wychowania stanowiącej swoiste pogranicze nauk historycznych i pedagogicznych, zwłaszcza tej historii wychowania, która zorientowana jest na tzw. „społeczną historię wychowania”, czy „historię edukacji” znacznie rozszerzających dotychczasowe pole badawcze tej dyscypliny. Rodzina jest bowiem najstarszą formą życia społecznego, w konsekwencji zjawiskiem historycznym kształtowanym w życiu kolejnych pokoleń, któremu towarzyszyły także rozważania o jej znaczeniu, funkcjach i wewnętrznej strukturze. Szczególnie ważną rolę spełniała rodzina w dziejach Polski. Przez wieki decydowała o żywotności nie tylko rodzinnych tradycji, ale także o kształtowaniu oblicza całego narodu, jego mentalności i skali otwartości. W tekście tym podjęto stania w zakresie ukazania wyjątkowej roli rodziny jaką odegrała ona w XIX wieku i w początkach XX stulecia. Owe wyjątkowe znaczenie rodziny, „instytucji” domu rodzinnego, było konsekwencją przede wszystkim ówczesnej sytuacji politycznej, w jakiej znalazł się naród polski w okresie zaborów.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Jakubiak, K. (2017). Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 77–92. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.5

Numer

Dział

Historyczne źródła, ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej