Poczucie sensu życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.15Słowa kluczowe:
rodzina, dziecko, niepełnosprawność intelektualna, poczucie sensu życia, poczucie bezsensu życiaAbstrakt
Każda rodzina jest mikrosystemem wzajemnych relacji i powiązań, przyjętych, uznawanych wartości. Pojawienie się w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną staje się szczególnym wyzwaniem dla całego systemu rodzinnego, a zwłaszcza dla rodziców oraz rodzeństwa. W sytuacji kryzysowej pojawia się wiele pytań i wątpliwości, lęków i zachowań dezadaptacyjnych. Jednym z podstawowych pytań jest tu pytanie o wartość takiego życia, sens życia rodziców w sytuacji pojawienia się dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
Downloads
Bibliografia
Barłóg K., Rodzina fundamentem wspomagania rozwoju niepełnosprawnych dzieci i wprowadzania ich w świat wartość [w:] S. Bębas, E. Jasiuk red., Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie, Radom, 2011, t. 1.
Cunningham C., Dzieci z zespołem Downa, Warszawa, 1992.
Formicka M., Wyzwania stojące przed rodziną w sytuacji rozpoznania niepełnosprawności u dziecka [w:] Niepełnosprawność. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, 2011, nr 6.
Frączek Z., Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny, Rzeszów 2011.
Grygielski M., Rola rodziny w kształtowaniu postaw wobec własnego rozwoju [w:] D. Kornas-Biela red., Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, Lublin 2001.
Homplewicz J., Wiązki świateł etyki w pryzmacie wychowania niepełnosprawnych [w:] K. Barłóg red., Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych, Rzeszów, 2007.
Lipińska-Lokś J., Skwarek B., Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka [w:] J. Brągiel, P. Kaniok, A. Kurcz, red., Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji, Opole, 2013.
Kaleta-Witusiak, Jakość i sens życia w chorobach przewlekłych osób dorosłych [w:] A. Zych, A. Nowicka (red.), „By człowiek nie musiał cierpieć”…, Księga jubileuszowa dedykowana Pani Profesor Aleksandrze Maciarz, Wrocław 2007.
Kruk-Lasocka J., Postawy rodzicielskie ojców wobec dzieci niepełnosprawnych i upośledzonych umysłowo [w:] Acta Universitatis Wratislaviensis, Prace Pedagogiczne, 97, 1993.
Kubiak H., Być matką dziecka nadpobudliwego, Poznań 2007.
Maslow K., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006.
Mazanek E., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Warszawa 1999.
Myśliwczyk I., Kryzys w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym – przyszłość czy teraźniejszość [w:] Niepełnosprawność. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, 2011.
Obuchowski K., Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Warszawa 1995.
Popielski K., Rodzina jako lokus sensus [w:] Studia Pelpińskie, 2002, nr 33.
Rostowska T., Rozwojowe aspekty jakości życia rodzinnego [w:] T. Rostowski red., Jakość życia rodzinnego. Wybrane zagadnienia, Łódź 2006.
Szmyd K., Regionalizm i ponowoczesność – w stronę wychowania antropologicznego i edukacji kulturotwórczej [w:] Kultura – Przemiany – Edukacja. Myśl o wychowaniu. Teorie i zastosowania edukacyjne, t. III, 2015.
Stelter Ż., Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Warszawa 2013.
Twardowski A., Rodzina a dziecko niepełnosprawne [w:] I. Obuchowska red., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1999.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.