Sense of life of the family with child with a child with intellectual disability
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.15Keywords:
family, child, intellectual disability, sense of life, sense of meaningless lifeAbstract
Every family is a special microsystem of mutual relationships and connections, accepted and recognized goals and values. The appearance of a child with intellectual disability in the family becomes a particular challenge for the whole family system, especially for parents and his or her siblings. In the crisis situation, there appear many questions and doubts, fears and signs of disadaptational behaviour. One of the basic questions concerns the value of such a life and the meaning of parents’life in the situation of the appearance of a child with intellectual disability.
Downloads
References
Barłóg K., Rodzina fundamentem wspomagania rozwoju niepełnosprawnych dzieci i wprowadzania ich w świat wartość [w:] S. Bębas, E. Jasiuk red., Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie, Radom, 2011, t. 1.
Cunningham C., Dzieci z zespołem Downa, Warszawa, 1992.
Formicka M., Wyzwania stojące przed rodziną w sytuacji rozpoznania niepełnosprawności u dziecka [w:] Niepełnosprawność. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, 2011, nr 6.
Frączek Z., Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny, Rzeszów 2011.
Grygielski M., Rola rodziny w kształtowaniu postaw wobec własnego rozwoju [w:] D. Kornas-Biela red., Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, Lublin 2001.
Homplewicz J., Wiązki świateł etyki w pryzmacie wychowania niepełnosprawnych [w:] K. Barłóg red., Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych, Rzeszów, 2007.
Lipińska-Lokś J., Skwarek B., Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka [w:] J. Brągiel, P. Kaniok, A. Kurcz, red., Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji, Opole, 2013.
Kaleta-Witusiak, Jakość i sens życia w chorobach przewlekłych osób dorosłych [w:] A. Zych, A. Nowicka (red.), „By człowiek nie musiał cierpieć”…, Księga jubileuszowa dedykowana Pani Profesor Aleksandrze Maciarz, Wrocław 2007.
Kruk-Lasocka J., Postawy rodzicielskie ojców wobec dzieci niepełnosprawnych i upośledzonych umysłowo [w:] Acta Universitatis Wratislaviensis, Prace Pedagogiczne, 97, 1993.
Kubiak H., Być matką dziecka nadpobudliwego, Poznań 2007.
Maslow K., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006.
Mazanek E., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Warszawa 1999.
Myśliwczyk I., Kryzys w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym – przyszłość czy teraźniejszość [w:] Niepełnosprawność. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, 2011.
Obuchowski K., Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Warszawa 1995.
Popielski K., Rodzina jako lokus sensus [w:] Studia Pelpińskie, 2002, nr 33.
Rostowska T., Rozwojowe aspekty jakości życia rodzinnego [w:] T. Rostowski red., Jakość życia rodzinnego. Wybrane zagadnienia, Łódź 2006.
Szmyd K., Regionalizm i ponowoczesność – w stronę wychowania antropologicznego i edukacji kulturotwórczej [w:] Kultura – Przemiany – Edukacja. Myśl o wychowaniu. Teorie i zastosowania edukacyjne, t. III, 2015.
Stelter Ż., Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Warszawa 2013.
Twardowski A., Rodzina a dziecko niepełnosprawne [w:] I. Obuchowska red., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.